Ny barnebykontakt

Saima Iqbal gleder seg til oppgaven som barnebykontakt.

Saima Iqbal gleder seg til oppgaven som barnebykontakt. (Foto: Oslo Sporveiers Arbeiderforening)

Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) har valgt Saima Iqbal som ny barnebykontakt for foreningen.

09.11.2016 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 09.11.2016

OSA har et stort engasjement i SOS-barnebyer. I 2004 samlet foreningen penger til et familiehus i SOS-barneby i Kandalaksha, Murmansk. Finansiering av driften av dette familiehuset gjøres gjennom lønnstrekk for de som ønsker å støtte. Da Fagforbundets landsmøte besluttet å bygge en egen SOS-barneby i Angola, var OSA med fra første stund for å verve medlemmene til å støtte barnebyen. I 2010 tok de offisielt et solidarisk ansvar for Fagforbundets SOS-skole, Cambioteskolen i Huambo. Skolen er i dag en velutstyrt skole, har en svært dyktig rektor og gode lærere til de over 1300 elevene.

Foreningens imponerende solidaritet kom til uttrykk på en markering for åpningen for barnebyen, og det var pepperkakeauksjon til inntekt til barnebyen. Alle enhetene i Kollektivtransportmiddel AS bød på en pepperkaketrikk og den gikk til svimlende 46.000 kroner.

Nå seks år etter åpningen har foreningen 129 medlemmer som er faste givere til Fagforbundets barneby, og enda flere til familiehuset i Kandalaksha. Saima Iqbal er stolt over å jobbe i en forening med så stort hjerte for barn i Murmansk og Angola og håper nå å få enda flere med på laget.

Saima er ny i foreningen og har erfaring fra hjelpearbeid på flere områder.

Vi ønsker henne velkommen og lykke til, og takker samtidig Rune Aasen for arbeid som barnebykontakt.