Møte på Stortinget med Helse- og omsorgskomiteen

Utdanning og kompetanse, styring/finansiering av sykehusene og akuttmedisinske tjenester var sentrale områder da Fagforbundet møtte Stortingets helse- og momsorgskomite.

30.04.2019 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 30.04.2019

25.april hadde ledelsen i Fagforbundet, sammen med representanter fra Yrkesseksjon Helse og Sosial møte og Politikk og samfunn, møte med Helse- og omsorgskomiteen.

Fagforbundet la fram sitt syn på kompetanse og oppgavedeling og stillingen for fagarbeiderne i både primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. Fagforbundet vektla behovet for tverrfaglighet, for brede strategier for å heve kompetansen til de som jobber nærmest pasienter, brukere og beboere, og for mange typer kompetanse for å møte utfordringene med rekruttering av kvalifisert personell i helse- og omsorgssektoren. Særlig vektla Fagforbundet viktighetene av rekruttering av fagarbeidere og for nok lærlingeplasser, og viktigheten av å viderføre de strategiene i Kompetanseløft 2020 som når mange ble særlig vektlagt.

Fagforbundet la også frem sitt syn på utfordringene i med styring/finansiering av sykehusene, ambulanse/akuttmedisinske tjenester. Det ble vektlagt at det er stor uro omkring lokalisering av ambulansetjenester over hele landet, at responstiden har økt og at bilambulansene ikke prioriteres nok.

Heltid/deltidsproblematikken ble også grundig belyst. Fagforbundet uttrykte sin bekymring for konsekvensene av deltidsstillinger for kompetanseheving og stabilitet i tjenestene, og for at bruken av innleie ser ut til å øke, ikke minske.

Fagforbundet mener at vi fikk godt gehør hos alle komitemedlemmene, særlig for våre perspektiver på rekruttering og tverrfaglighet. Det later til å være bred politisk enighet om at det må satses på fagarbeiderne og at snevre profesjonshensyn ikke må få stå i veien for gode løsninger. Flere av medlemmene etterlyste også tydeligere og bedre strategier for å øke andelen heltidsstillinger og minske vikarbruk.

Komitemedlemmene var også i stor grad enige med Fagforbundet i det utfordringsbildet som ble tegnet for prehospitale tjenester, og så behovet for en mer samla strategi for å møte dem.