Barsel- og barnepleiere har vi alltid behov for, mener Fagforbundet

- Det blir færre og færre barsel- og barnepleierstillinger på landsbasis, men med store regionale forskjeller. I Oslo sier man ja til barsel- og barnepleiernes kompetanse – i Bergen sier man nei. Hvorfor er det slik?

14.12.2018 av Faggruppe for barsel- og barnepleiere i Fagforbundet
Sist oppdatert: 18.01.2022

Behovet for omsorg og kompetanse på barnepleie er ikke blitt mindre viktig, tvert imot. Liggetiden for fødende kvinner blir stadig kortere. Helseforetakene på Vestlandet har ikke tatt innover seg at det fortsatt er et stort behov for denne yrkesgruppen. Ved OUS (Oslo Universitetssykehus) er det derimot en hovedregel at disse stillingene skal beholdes. Nyfødtintensiv avdeling OUS har en stor og aktiv barnepleiergruppe. Antall stillinger skal opprettholdes, og på enkelte seksjoner har de faktisk økt, som for eksempel i AHS (Avansert hjemmesykehus for barn).

Ammeveiledning

Barsel- og barnepleiere har en faglig bakgrunn og utdanning som hjelpepleier/ helsefagarbeider (4 års utdanning) og i tillegg en 1-årig fagskoleutdanning, eventuelt 2 år på deltid. Mange har òg en videreutdanning i ammeveiledning som er en viktig del av omsorgen for mor og barn.

For å bli godkjent som Mor-barn-vennlig sykehus stiller Verdens helseorganisasjon (WHO krav til dokumentert ammekompetanse.

Nedbemanner

Barne og ungdomsklinikken (BUK) i Helse Bergen ansetter ikke nye barsel- og barnepleiere ved naturlig avgang. De vil nedbemanne det totale antallet barsel- og barnepleiere gjennom en periode over tre år. Ledelsen på BUK mener at den kompetansen barsel- og barnepleiere har ikke lenger er tilstrekkelig for pasientgruppene.

Faggruppen Barsel- og barnepleiere i Fagforbundet mener dette er i strid med det reelle behovet. Det vil alltid være barn med pleiebehov som barnepleiere har mer enn tilstrekkelig kompetanse for å kunne gi. Liggetiden kortes stadig ned, og et tverrfaglig samarbeid sikrer best mulig kvalitet for barna og de pårørende.

Vi vet allerede i dag at vi kommer til å mangle av helsepersonell i framtida. Å tillate utfasing av barnepleiere kan bli kritisk for samfunnet.

Faggruppa for barnepleierne ønsker derfor et økt fokus på oppgaveglidning i Helse Norge.

Vi appellerer til de rette myndighetene om at denne negative trenden må stoppes.