Samhandlingsreformen - Samarbeidsavtaler skal sikre helhetlige tjenester

Bedre samarbeid mellom kommune og sykehus vil gi pasienter og brukere bedre tjenester. Kommunene og sykehusene skal inngå samarbeidsavtaler for å sikre dette. Helse- og omsorgsdepartementet har utgitt en veileder for lovpålagte samarbeidsavtaler.

20.10.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 20.10.2011

Formålet med samarbeidsavtaler er å fremme samhandlingen mellom kommuner og helseforetak ved å konkretisere oppgave- og ansvarsfordelingen mellom kommune og helseforetak, og å etablere gode samarbeidsrutiner på sentrale samhandlingsområder. Den overordnede hensikten med avtaler er å bidra til at pasienter og brukere opplever at tjenestene er samordnet og av god kvalitet, og at det alltid er klart hvem som skal yte de aktuelle tjenestene.

Samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak er et av flere virkemidler for å realisere reformen. Det er allerede i dag inngått en rekke frivillige samarbeidsavtaler mellom kommuner og helseforetak.

Innen 31. januar 2012 skal det foreligge samarbeidsavtaler.

Innen 1. juli 2012 skal samarbeidsavtalene som helhet være inngått.

Samhandlingsreformen -

Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og

regionale helseforetak/helseforetak