Eldreomsorg: TV2 beklager sykehjemsoppslag

Etter nesten en uke innrømmer TV2 nå at de ikke hadde dekning å påstå at to av tre sykehjemsansatte mener de eldre får uforsvarlig og uverdig behandling.

27.08.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.08.2013

Innrømmelsen kommer etter massiv kritikk fra en rekke av Norges fremste statistikere, medieforskere og kommentatorer. Blant annet kritiserer de TV2 for å ha stilt ledende spørsmål for å komme fram til hovedpoenget, som var at «To av tre sykehjemsansatte forteller at de eldre på sykehjem i Norge får uforsvarlig og uverdig behandling på grunn av for lite ressurser».

Under partilederdebatten forrige onsdag kjørte programleder Oddvar Stenstrøm Jens Stoltenberg knallhardt, og ville ha statsministeren til å innrømme at tilstanden i norsk eldreomsorg var skammelig.

– Vi har fortalt at to av tre mener manglende ressurser går utover en forsvarlig og verdig omsorg. Da skulle vi samtidig ha fortalt at hvis vi tar bort de som svarer «I noen grad», så halveres resultatet til en av tre. Det skulle vi ha vært tydeligere på. Vi skulle også ha vært tydeligere på at når det gjelder sykehjemmet de selv jobber på, så er det en femtedel av pleierne som svarer at beboerne der får uverdig behandling, sier nyhetsredaktør i TV2, Jan Ove Årsæther, til Journalisten.

Oppførte seg som politikere

– Sannheten er at TV2 her ikke har oppført seg som journalister. De har oppført seg som politikere, skrev Dagblad-kommentator Andreas Wiese under tittelen «Slik bløffet TV2 med sine rystende sykehjemstall».

«Løgnaktig propaganda», hevdet medie- og valgforsker og Ap-medlem Frank Aarebrot, som ikke var imponert over TV2s undersøkelse.

Gikk hardt ut mot Fagforbundet

Fagforbundets leder Jan Davidsen var den første som kritiserte undersøkelsen. I stedet for å svare på kritikken fra Davidsen beskyldte TV2 Fagforbundets leder for å ikke tro på egne medlemmer. Det kunne ikke Davidsen la stå uimotsagt.

– Vi både tror på og støtter medlemmer og tillitsvalgte som har uttalt seg og trekker selvsagt ikke svarene fra deltakerne i undersøkelsen i tvil. Medlemmene våre opplever situasjonen i sykehjemmene på kroppen og er de vi skal lytte til for å få en best mulig eldreomsorg, sa Davidsen.

Det Fagforbundet stilte seg kritisk til var TV2s framstilling av svarene de fikk. Spørsmålet TV2 stilte var: «I hvilken grad mener du manglende ressurser går utover en forsvarlig og verdig omsorg?». Et spørsmål det er nærmest umulig å svare nei på.

Svart-hvitt bilde

– Fagforbundet mener at spørsmålsstillingene og svaralternativene gir et svart-hvitt bilde og ikke får fram den generelle situasjonen. Medlemmene våre og alle ansatte i eldreomsorgen gjør en fantastisk innsats, sa Davidsen.

Han mener at kvaliteten på pleie- og omsorgstjenestene må bli mye bedre, og påpeker at Fagforbundet er en sterk pådriver for dette.

– Fagforbundets oppskrift for bedre eldreomsorg er blant annet å satse på kompetansebygging og å tilby de ansatte, hele, faste stillinger. Helsearbeidere må få økt lønn og status slik at vi sikrer rekruttering til sektoren. Satser vi på tverrfaglighet og å utnytte bredden i de ansattes kompetanse, vil kvaliteten løftes mange hakk, mener Davidsen.

Han inviterer politikere og journalister til å besøke Verdighetssentret og Røde Kors sykehjem i Bergen.

– Mange vil ha stort utbytte av å se hva de har fått til, og vi kan være med på løfte debatten om verdighet i eldreomsorgen.

Spørsmålstillingen gjør svarene verdiløse

Professor i statsvitenskap Bernt Aardal mener TV2 har gått for langt.
Professor i statsvitenskap Bernt Aardal mener TV2 har gått for langt. Foto: Stig H. Christensen

Professor i statsvitenskap Bernt Aardal og generalsekretær i Norges Presseforbund Per Edgar Kokkvold var blant de som reagerte på påstanden om at to av tre ansatte karakteriserer behandlingen på norske sykehjem som uforsvarlig og uverdig. Kokkvold mente spørsmålsstillingen gjør svarene bortimot verdiløse, mens Aardal reagererte på at TV 2 ikke bare har inkludert de som har svart i «svært stor grad» og «i stor grad», men også de som svarte «i noen grad», for å komme fram til andelen på to tredeler.

Må ta kritikken alvorlig

Bransjebladet Kampanje har intervjuet nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther. Her ble han spurt om han er enig eller uenig med Per Edgar Kokkvold og andre som mener spørsmålet i TV 2s undersøkelse er ledende og dermed av begrenset verdi.

– Jeg sa på redaksjonsmøte mandag at vi har fått en del kritikk, og den må vi ta alvorlig. Så får vi evaluere hva vi har gjort galt. Kritikken kommer fra såpass mange hold og er såpass sterk at vi må ta den alvorlig og være ydmyke. Det gjelder blant annet i forhold til spørsmålsstilling og om vi har slått sammen en post for mye på toppen av dette med verdighet.

Tolket svarene

– På spørsmål fra Kampanje om det ikke er forskjell på at manglende ressurser går ut over en forsvarlig og verdig omsorg og at behandlingen er uforsvarlig og uverdig, slik TV2 presenterte blant annet på TV 2s nettsider, svarer nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther:

– Vi har koblet dette opp mot verdighetsgarantien, som 90 prosent av respondentene svarte at de hadde kjennskap til. Vi tolker det da som de svarer ut fra en verdighetsgaranti som de kjenner detaljene i, sier Årsæther.

Påsto at undersøkelsen var kvalitetssikret

Kommentator Torgny Hasås i Frifagbevegelse mener TV2s innrømmelser er pinlige, og at de forbigår de groveste forholdene i stillhet. Blant annet påberopte TV2s nyhetsanker Arill Riise seg på Twitter torsdag at «Granskingen er utarbeidet i samarbeid med TNS Gallup». Men TNS Gallup ville ikke sette sitt godkjentstempel på undersøkelsen.

– Vi har ikke laget noen spørsmål for TV2. Dette er ikke vår undersøkelse, uttalte avdelingsleder Roar Hind i TNS Gallup til Frifagbevegelse.no dagen etter.

TV2 ga også inntrykk av kanalen hadde kontaktet 10 000 ansatte i eldreomsorgen. Det er ikke riktig. Disse telefonene har vært til å innhente kontaktinformasjon, oppfølging og purring, ifølge TV2. 1743 har svart på undersøkelsen elektronisk. Ingen av disse forholdene har TV2 beklaget.

Les også: Medieforsker sier til Frifagbevegelse.no at TV 2 bør klages inn for Pressens Faglige Utvalg.

Les hele TV 2s «En undersøkelse av norske sykehjem» her.