Fagforbundet vil verne ideelle aktører i rusomsorgen

Fagforbundet

Fagforbundet støtter representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken (SV) og Bård Vegard Solhjell (SV), om trygg rusomsorg gjennom langsiktige avtaler med ideelle aktører.

10.03.2014 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 10.03.2014

Se representantforslaget

Fagforbundets kommentarer til representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Bård Vegard Solhjell, om trygg rusomsorg gjennom langsiktige avtaler med ideelle aktører. Dokument 8:3 S (2013-2014)

Fagforbundet støtter representantforslagets og dets målsetninger. Vi ser det som ønskelig å beholde det ideelle tilbudet i rusomsorgen. For at dette skal være mulig haster det med å iverksette tiltak som gjør det økonomisk bærekraftig for disse å drive sitt tilbud videre. Hvis de ideelle organisasjonene skal ha mulighet til å drive sitt arbeid med forsvarlige lønns- og pensjonsvilkår, kan de ikke konkurrere mot kommersielle aktører som er fritatt for slike hensyn.

Fagforbundet mener representantforslaget er et nødvendig tiltak, men etterlyser konkretisering av hva som menes med ”at regjeringen skal instruere helseforetakene om at de ved kjøp av private institusjonsplasser skal prioritere ideelle aktører framfor andre aktører”. Erfaring viser at det trengs tydeligere og sterkere føringer for at en slik intensjon skal følges opp i praksis.

Fagforbundet er også opptatt hva som legges i begrepet ”ideelle organisasjoner”. Hvis det skal lages et system som skal skjerme disse i konkurransen mot kommersielle aktører som tjener penger på bekostning av tjenestemottaker og ansattes rettigheter og behov, er det viktig at de ideelle aktørene fyller tydelige krav som gjør det umulig for dem å drive med profitt på lik linje med de kommersielle. Det må komme klart frem hva som skal ligge i anbudene, som lønns- og arbeidsvilkår, pensjonsvilkår, bemanning og klare regler for investeringer i ny eiendom, opprettelse av datterselskaper osv.

Fagforbundet registrerer at viktige og tradisjonsrike ideelle organisasjoner, som Kirkens Bymisjon og Frelsesarmeen, vurderer å si opp sine tariffavtaler og inngå nye overenkomster som er langt mindre gunstige for de ansatte for å unngå konkurs. For å forhindre at de ser seg tvunget til dette, er det viktig at det nå lages et system som fremmer aktører som prioriterer forsvarlig bemanning, og samtidig ivaretar brukere og ansatte.

Kvalitet i rusbehandling, langtidsbehandling og relasjonsarbeid

Stabilitet, kontinuitet og forutsigbarhet brukes som målsetninger og kvalitetsindikatorer overalt i sosial, helse- og omsorgstjenesten. Det er en viktig målsetning for Fagforbundet å legge til rette for rammer som fremmer god rusomsorg. Dagens praksis med anbudskonkurranser fungerer ikke. Fagforbundets medlemmer melder om raserte fagmiljø, stadige omorganiseringer og utrygghet. Ledere er tvunget til å bruke uforholdsmessig mye tid på å sikre videre drift gjennom anbudsrunder og dokumentasjon.  Dette går ut over faglig ledelse, nærvær og delaktighet i kjerneoppgaver - som å bidra til brukernes positive endringsprosesser. Dagens system er en belastning for de ansatte, og en klar trussel mot brukernes rett til forutsigbar, god og tilstrekkelig hjelp. Fagforbundet mener anbudskonkurransene truer hele rusomsorgen, og støtter representantforslaget som et skadereduksjonstiltak mot effekten av markedsinspirerte styringsprinsipp i disse tjenestene.

Det tar tid og innsats å starte en institusjon.  Å få inn de rette folkene, samkjøre dem, og bygge felles verdigrunnlag og sammen mestre de faglige utfordringer med en metodisk forankring, er en krevende øvelse.  Det kan ta år før institusjonen fungerer optimalt. Blir det konkurranseutsatt på nytt, må man ta ned alt og bygge opp igjen. Det er ille og veldig trist. Vi bør tilstrebe et system som viser respekt for innsatsen som kreves for å bygge og utvikle gode fagmiljø, og drive god behandling og rehabilitering av rusavhengige. Behovet for stabilitet gjelder også forankring og samarbeid med tilsluttende tjenester. Relasjonsbygging forutsetter trygghet til at folkene rundt seg vil en vel, men også til at de vil fortsette å være der. Anbudsrundene truer denne tryggheten, det gjør også den økende bruken av kortidsbehandling. Fagforbundet ønsker at tverrfaglig spesialisert langtidsbehandling fremdeles skal være et mål, med trygge og gode behandlingsmiljø, fri for rus. Hvis man har brukt et helt liv på å bli syk, trenger en tid til å jobbe med egen bedring.

De som har jobbet eller bodd på en institusjon, vet hvor ubehagelig det er når ”uroen” sprer seg i et slikt felleskap. Eksempler på uro kan være konflikter, trusler, vold, og beboere som ruser seg. Dette skaper vanskelige situasjoner, men er en del av realiteten. Beboere og ansatte burde være spart for tilleggstrusler som ufrivillig flytting og nedleggelse av godt fungerende fagmiljø på grunn av uhensiktsmessig omorganisering.

Fagforbundet mener at det er viktig med levende fagmiljø, hvor behandlingsopplegg er tilpasset den enkeltes behov. Vi ser dagens organisering av tjenestene som en direkte trussel mot, og årsak til, svikt i behandlingstilbud for mennesker med rusproblemer. Fagforbundet ser representantsforslaget som et skritt i riktig retning, og en måte å begrense de uheldige virkningene privatiseringen av offentlige tjenester har både for de rusavhengige, de ansatte og de seriøse ideelle tilbydere.