Kjemiprosess - et kanonbra fag

Maiken Olsen, Porsgrunn, Sunniva Kværnø-Kristoffersen fra Telemark og Sondre Bosaaen (Foto: Birgit Dannenberg)

Vi har valgt et kanonbra fag som få har hørt om. De tre ungdommene vi møter på standen til visningsfaget kjemiprosess under Yrkes-NM er skjønt enige om at de har truffet blink i yrkesvalget sitt.

24.10.2018 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 25.10.2018

Sondre Bosaaen er fortsatt lærling ved HIAS like utenfor Hamar, mens Sunniva Kvernø-Kristoffersen og Maiken Olsen er ferdige fagarbeidere og jobber hos henholdsvis INEOS Bamble og Yara Porsgrunn.

Sondre demonstrerer et prosessanlegg i miniatyr som de har tatt med seg på stand. Her kan publikum se hvordan pumper og ventiler flytter vann fra et kammer til et annet.

Rivende utvikling

– Dette er et fag i rivende utvikling. Hvis man er interessert i teknologi, så er dette faget å velge. Det er rett og slett moro å jobbe i prosessindustrien. Det er drøssevis med muligheter innenfor en masse ulike fagretninger. På HIAS der jeg jobber har vi ansvaret for produksjon av reint vann til 50 000 innbyggere i Hamar og kommunene rundt. Vi håndterer avløpsvann fra Hamar, Stange, Løten og deler av Ringsaker og sørger dermed for at Mjøsa ikke forurenses. Dessuten produserer vil biodrivstoff som forsyner bussene i Oslo med miljøvennlig drivstoff, forteller han.

Ikke en dag er lik

Maiken jobber med produksjon av plast og plastprodukter.

– Vi lager alt mulig på INEOS forteller hun. Vi lager produkter til farmasøytisk industri, plast til høyballer, emballasje, drivhus, ja praktisk talt alt mulig. Det er aldri kjedelig og ikke en dag er lik, sier hun. Det var litt tilfeldig at jeg kom inn i dette faget, forteller hun. Søsteren min er prosessoperatør, og gjennom henne hørte jeg om yrket.

Plass til mange flere jenter

Sunniva kaster seg inn i samtalen.

– Jeg produserer fullgjødsel hos Yara. Det er krevende og lærerikt. Dessuten tjener jeg ganske bra, og det er heller ikke å forakte, legger hun til. Som fagarbeider i kjemiprosess kan du jobbe med omtrent hva som helst, hvor som helst. Dessuten, legger hun til, dette er et fag som passer akkurat like bra for jenter som for gutter. Få med det, oppfordrer hun.