Hva er Fagforbundets regler for alkoholservering?

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Fagforbundet)

Vi er på full fart mot et år med store arrangementer både i Fagforbundet og LOs regi. Som tillitsvalgte er det lurt å kjenne til forbundets retningslinjer for alkoholservering.

21.10.2016 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 20.12.2016

Mange av forbundets fagforeninger og fylkeskretser har egne retningslinjer. I mars i år ble også nye etiske retningslinjer for alkoholserving vedtatt i landsstyret. Det var Fagforbundet Hedmark som var først ute med forslag i landsstyret om å stramme inn alkoholpolitikken i Fagforbundet.

Nestleder i Fagforbundet Hedmark, Helene Skeibrok hadde håpet på enda strengere og mer konkrete retningslinjer, men ser at dette er et skritt den veien hun ønsker.

Fagbladet

– Alkoholpolitkken vår opptar meg. Det er kanskje først og fremst av respekt for medlemmene og kontingenten de betaler hver måned. Det er vi som tillitsvalgte som er satt til å forvalte disse pengene, og da må vi gjøre det med respekt og omhu, sier Skeibrok.

Være gode forbilder

Hun kan fortelle at i Hedmark serveres alkohol kun ved tre anledninger i året; avslutningsfesten etter Fase2-opplæringa, fylkesårsmøtet og på tariffkonferansen. Da er det også begrenset til tre enheter til middagen.

– Det er jo lov å kjøpe mer sjøl. Vi som er tillitsvalgte er jo også veldig utsatte. Vi er på konferanser og møter som ofte avsluttes med middag. Rundt middagsbordet kan det sitte folk med skjulte alkoholproblemer. Vi skal gå foran som gode forbilder som tillitsvalgte i fagforbundet, synes jeg.

OK vedtak

Nestelederen i Hedmark er vel sånn passe fornøyd med vedtaket. Hun hadde ønsket seg et konkret vedtak som sa noe om når og hvor mye alkohol som kan serveres i Fagforbundets regi.

– Det er jo ok, jeg ser at det er på vei dit jeg mener vi burde være. Nå har jeg vært i systemet siden 2002 og må jo si at siden den gang har det blitt en vesentlig forbedring av hvordan vi omgås alkohol på forbundets arrangementer.

Landsstyrets vedtak:

"Generell etisk retningslinje om alkohol: Der man opptrer som representant for forbundet skal tillitsvalgte og ansatte kjennetegnes på at man er en verdig representant uansett sosial situasjon eller tid på døgnet. Dette innebærer blant annet at man er måteholden med alkohol uansett om det serveres av arrangør, man blir spandert på av andre, eller man kjøper alkoholholdig drikke selv. Tillitsvalgte eller ansatte opptrer ikke synlig beruset."

Alkoholpolitisk policy:

Alkoholfrie arrangementer i forbundets regi er et naturlig valg og arrangør skal aktivt vurdere om det skal serveres alkohol overhode.
Ved forbundets arrangementer hvor det serveres alkohol skal alltid serveres gode alkoholfrie alternativer.
Ved forbundets arrangementer som er rettet inn mot medlemmer under 18 år skal det ikke serveres alkohol.