s. 3 Deler suksessoppskrift på å mobilisere medlemmer

Fylte kantina: Fra Fagforbundet Bærums sommermøte i Kommunegården i juni.

Fylte kantina: Fra Fagforbundet Bærums sommermøte i Kommunegården i juni. (Foto: Fagforbundet Bærum)

Hundre plasstillitsvalgte påmeldt en todagerskonferanse i oktober - hva gjør Fagforbundet Bærum for å få medlemmer til å komme på møter?

27.10.2016 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 15.11.2016

Det er konkurranse om tida til medlemmene våre. Mange fagforeninger sliter med å få medlemmene til å delta på arrangementer og medlemsmøter etter arbeidstid. Fagforbundet Bærum har i underkant av 4000 medlemmer, og de lykkes ganske godt med aktiviteten. For eksempel stiller vanligvis cirka to tredeler av alle plasstillitsvalgte på de to store plasstillitsvalgtsamlingene, som fagforeninga har i løpet av året. På årsmøter møter omtrent 150 medlemmer, og på vanlige medlemsmøter stiller 50-60 medlemmer.

Kari-Sofie Jenssen

Satser også på det sosiale

Fagforeningas leder Bjørn M. Johnsen er fornøyd med oppmøte på kveldstid, men understreker at det ikke kan bli for mange arrangementer i løpet av året. Han tror at noe av hemmeligheten er at de alltid også tenker på at medlemmene skal ha det sosialt og hyggelig når de møtes. Medlemmene må føle både vennskap og tilhørighet til Fagforbundet.

– Det er ofte de samme som ikke kan delta på samlingene for plasstillitsvalgte. Årsakene kan være flere, men vi ser at aleneforeldre eller personer med annet omsorgsansvar kan ha problemer med å delta. Derfor lager vi halvdagsmøter for dem – vi må ta vare på dem, også, sier fagforeningslederen.

Tidlig på året lages en handlingsplan. Der legges de faste arrangementene inn som årsmøtet og informasjons- og temamøter. Dette vet de tillitsvalgte i god tid.

Annonserer

Fagforbundet Bærum bruker både sms og e-post via medlemsportalen for å invitere medlemmene til de forskjellige arrangementene. I tillegg lages oppslag som sendes ut til alle plasstillitsvalgte, som tar ansvar for å få dette opp på oppslagstavlene på alle arbeidsstedene i kommunen. Fagforbundet Bærum har også en meget levende og informativ nettside hvor alt blir annonsert og presentert.

– Vi hadde nettopp et temamøte om ansattes ytringsfrihet. Da inviterte vi generalsekretæren i Norsk Redaktørforening, Arne Jensen til å snakke om hvilken rett offentlig ansatte har til å uttale seg om jobben sin, hva media kan formidle og hvordan ytringsfriheten trues, forteller Bjørn M. Johnsen.

Da hadde fagforeninga gått litt lenger enn de vanligvis gjør når det gjelder å bekjentgjøre arrangementer. De valgte å annonsere i Budstikka. Cirka 60 av medlemmene møtte opp. Det var Johnsen godt fornøyd med.

Temaer for møtene

Fagforeningslederen forteller at de alltid prøver å lage attraktive program som speiler den politiske situasjonen i landet. På dagsorden har de hatt kommunereform, tariff, pensjon, stortingsvalg, kommunevalg og invitert lokale politikere fra venstresida som sitter i kommunestyret til spørsmål og dialog, for å nevne noe.

– Vi har også en vervekonkurranse gående blant medlemmene våre, som er populær. Premiene trekkes på årsmøtet og det gjør vel sitt til at flere stiller, forteller fagforeningsleder Bjørn M. Johnsen.