Støtteordninger og kompetanse er viktig

bedre_klistremerker.jpg

bedre_klistremerker.jpg (Foto: Fagforbundet)

Kompetansepluss er en tilskuddsordning som bidrar til at voksne kan få norskopplæring, lese- og skrivetrening eller forbedre andre ferdigheter på vei inn i arbeidsmarkedet. Det er mulig å søke midler gjennom VOX, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk.

10.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.11.2016

– Dette er et spleiselag mellom staten og arbeidsgiverne der tillitsvalgte også kan spille en rolle, sa Margrethe M. Svensrund fra VOX, da hun foreleste for tillitsvalgte i Fagforbundet.

Kompetansepluss har egen nettside med søknadsskjema og grundig veiledning.

Fagbladet

Et bredt tilbud

Gjennom kompetansepluss får deltakerne muligheten til å tilegne seg grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, regning, muntlig, ikt og norsk eller samisk. Ordningen skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet.

Opplever du at det er behov for å opplæring i grunnleggende ferdigheter på din arbeidsplass, kanskje på grunn av endringer eller nye krav?

Ta kontakt med tillitsvalgt eller med din nærmeste leder og si ifra om muligheten om å søke om penger til opplæring.

– Vi ser at tillitsvalgte ofte kan ha en nøkkelrolle. Der de er pådrivere fungerer det godt, sa Svensrund.

Et godt eksempel er Fagforbundet Tromsø der tillitsvalgte gjorde en kjempejobb for kommunens renholdere. Ikke bare reddet de jobbene deres, men gjennom VOX-midler  ble det gjort tiltak som  blant annet førte til lavere sykefravær.

Det finnes helt sikkert mange suksesshistorier. Fagforbundet kan være med og lage flere og de må vi fortelle om.