Møt de nye i Fagforbundets ledelse

Appluas: Det nye arbeidsutvalget får applaus fra landsmøtet.

Appluas: Det nye arbeidsutvalget får applaus fra landsmøtet. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fem nye har kommet inn i Fagforbundets arbeidsutvalg - hvem er de?

18.10.2017 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 09.11.2017

På landsmøtet ble det vedtatt at antall medlemmer i Fagforbundets arbeidsutvalg skal reduseres fra ti til ni. Derfor kom det bare fem nye inn, selv om det var seks som takket for seg.

Anne Green Nilsen

Anne Green Nilsen, 60 år fra Oslo, er utdannet barnepleier. Hun kommer fra jobben som leder av kompetansesenteret i Oslo. Annes  er opptatt av å utvikle forbundet både når det gjelder organisasjon og lov- og avtaleverk, og koble dette tettere sammen.

Svend Morten Voldsrud

Fagforbundet

Svend Morten Voldsrud, 49 år fra Oppland, er sekretær av yrke. Han har vært fylkesleder og frikjøpt på fulltid i Oppland siden 2005.

Trond Finstad

Trond Finstad, 46 år fra Østfold, er ny leder av yrkesseksjon kontor og administrasjon og AU-medlem. Han kommer fra vervet som nestleder i yrkesseksjon kontor og administrasjon nasjonalt, og som leder av yrkesseksjonen i Fagforbundet Østfold, og i Moss og Rygge. Han er medlem av faggruppe økonomi. Trond har vært 50 prosent frikjøpt fra jobben på kemnerkontoret i Moss. Fra 1995 hadde han tillitsverv i Norsk Kommuneforbund. Han bor i Son og er lokalpolitiker for Arbeiderpartiet i Vestby.

May-Britt Sundal

Fagforbundet

May-Britt Sundal, 55 år fra Ringerike i Buskerud er nyvalgt leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst og AU-medlem. Hun er utdannet hjelpepleier og barne- og ungdomsarbeider og har lang yrkeserfaring. Hun har vært hovedtillitsvalgt og fagforeningsleder siden 2001 og hatt verv i SKKO siden 2003, de siste fire årene som nestleder. Hun har også vært leder for Fagforbundet Ringerike.

Iren Mari Luther

Iren Mari Luther fra Oslo er utdannet sykepleier. Hun er 50 år, nyvalgt leder av yrkesseksjon helse og sosial og AU-medlem. Luther var nestleder i SHS nasjonalt fra 2013. Iren er spesielt opptatt av rekrutteringen til helse- og sosialsektoren, anerkjennelse av fagarbeidernes rolle og tverrfaglig tenking. Hun mener det er på tide med reelle forsøk av sekstimersdagen.

Disse ble takket av, til stående applaus: