Mette Nord får fire nye år

Landsmøtet i Fagforbundet gjenvalgte sin leder Mette Nord med stående applaus og uten motkandidat. Dermed er hun leder i fire nye år.

24.10.2017 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 03.11.2017

– Tusen takk for tilliten. Det er en stor og krevende oppgave å lede Fagforbundet. Jeg er ydmyk overfor oppgaven og ser fram til fire nye år i lederstolen. Sammen har vi styrke til å påvirke samfunnet til medlemmenes beste, sa hun da hun takket landsmøtet.

Landsmøtet er en påminner om at Fagforbundet er en kamporganisasjon. Det veksler mellom myke kulturinnslag og hardtslående politiske diskusjoner. Men hvilke umiddelbare inntrykk sitter Fagforbundets leder igjen med?

– Akkurat nå føler jeg meg veldig glad – og helt blåst på samme tid, sier Mette Nord.

– Nå skal jeg hjem og legge beina høyt.

Klar for nye utfordringer

Men det er full fart framover. Allerede mandag 23. oktober var det møte i LO om pensjonsutfordringene.

– Så kommer de yrkesfaglige landskonferansene, og før jul skal vi bestemme innretninga på neste års tariffoppgjør. Det er bare å brette opp ermene, sier Nord.

– En annen utfordring jeg tenker på akkurat nå, er at vi må bli bedre på å invitere medlemmer med minoritetsbakgrunn inn i verv og styrer. Ellers vil jeg si at vi langt på vei klarte å få prinsipprogrammet mer overordna. Det gir oss både retning og handlingsrom framover.

Landsmøte på skinner

Fagforbundslederen mener selv at hele landsmøtet har gått på skinner, og er imponert over gjennomføringa av det hele. Hun mener det har vært mange høydepunkter.

– Jeg er glad for å være i et forbund hvor det er høyt under taket og rom for diskusjon. Det kan bli litt skarpt innimellom, men når vedtakene er fatta, blir vi forlikte og går videre sammen.

– Kulturen vil jeg si er et høydepunkt, spesielt åpningen med Fargespill. Det er noe med elementet folkemusikk og regler og rim som et universelt språk. Kulturinnslagene har vært en rød tråd gjennom landsmøtet, med myke rammer som henter oss inn igjen hvis det har vært tøffe diskusjoner.

Stolt av solidaritetsprosjekter

Nord er stolt av solidaritetsprosjektene til Fagforbundet, og engasjementet i TV-aksjonen.

– Det er utrolig viktig og betyr mye for mange av medlemmene. Fagforbundet må være den stemmen som taler saken til alle dem som er mindre priviligerte enn oss, sier Nord

Samtidig er det kampen mot kommersialisering og profitt i velferden som er hennes hjertesak, hvis hun måtte velge en.

Mette Nord er 58 år og bosatt i Porsgrunn med ektefelle. Hun er utdannet hjelpepleier, og har videreutdanning i helseadministrasjon ved Handelshøyskolen BI.