Fagforbundet Akershus dro til Hellas for å hjelpe

Bente Stokker Knutsen, leder av Fagforbundet Akershus ser fram til å levere fra seg alt de 25 fagforeningene i Akershus har samla inn til flyktningene i Hellas. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Det er julestemning på kontoret til Fagforbundet Akershus selv om det er tidlig november. Sekker, vesker og paller med klær og utstyr fyller kontorene. Alt vi ser er nå delt ut i Athen og på Lesbos.

14.11.2018 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 29.11.2018

Alle de 25 fagforeningene i Forbundsregion Akershus har vært i farta i hele høst. Det er informert, strikket og sydd, penger er samlet inn og alt er pakket. I tillegg har Helly Hansen gitt masse vinterklær og Ikea har bidratt med vesker.

Kari-Sofie Jenssen

De mer enn hundre veskene, hver på tjue kilo, med all slags vintertøy og sko,  mengder av ullpledd, tannbørster, bleier og annet sanitærutstyr er nå til stor hjelp for menneskene i flyktningeleirene i Hellas.

20 000 nye flyktninger bare i år

Media skriver ikke lenger om båtflyktningene. Det betyr ikke at de ikke finnes.

– Hellas har gått fra å være et transittland til å bli et provisorisk bosted for titusenvis av flyktninger i både offisielle og uoffisielle leire, forteller Bente Stokker Knutsen, leder av Fagforbundet Akershus.

Hun understreker at innsamlinga til Hellas kommer i tillegg til arbeidet Akershus gjør for Fagforbundets barneby. – Vi er veldig stolte av barnebyen vår og følger også opp den, sier hun.

Direkte solidaritet

I september 2015 ble «Dråpen i havet» stiftet. Siden da har de koordinert 5000 frivillige hjelpearbeidere. I Hellas er det nå omtrent 50 000 flyktninger som lever i flyktningleire, på ubestemt tid.

Med stadig strengere regler i de europeiske landene om familiegjenforening, er nå mer enn halvparten av flyktningene kvinner og barn. Mer enn 3000 av dem er barn som reiser alene.

– Det er skammelig, sier Stokke Knutsen opprørt.
– Her i Norge stenger kommunene boliger for enslige mindreårige asylsøkere og så vet vi at behovet er enormt.

Regionslederen forteller at representantskapsmøtet i Akershus juni hadde besøk av et medlem fra Fagforbundet Asker. Han var aktiv i «Dråpen i havet» og fortalte levende og ifølge Stokker Knutsen, inspirerende om hva han hadde opplevd.

– Vi kontakta «Dråpen i havet», og alle i representantskapet med vara er klare til å dra til Hellas.

Alle baggene ble fordelt på de ni som reiste nedover i torsdag 15. november.

"> Se video fra reisen

Her skal det jobbes

Delegasjonen fra Fagforbundet Akershus dro via Athen og Lesbos, hvor flyktningebåtene kommer inn.
Der ligger det fjell av ødelagte gummibåter, og redningsvester. Mange av vestene er bare fylt med papir. Det ble tøffe opplevelser, noe som de tillitsvalgte var fordberedt på og som de gruet seg litt til.

Bente Stokker Knutsen sa til Oss tillitsvalgte at hun var spent på å møte mennesker som har reist fra absolutt alt de eier og alle de er glad i. – Det er jo en erfaring vi fra Norge ikke har med oss fra nyere tid, sier hun.

Lokale behov som skal dekkes

Alle fra Akershus som reiste fikk den opplæringa som hjelpearbeidere skal ha. Det fikk de for å kunne gjøre nytte for seg i de gruppene de skulle jobbe i. Det seg være å jobbe på systua, i kafeen eller på sentret for kvinner og barn.

– Penger som vi har samla inn i Norge skal brukes lokalt og fylle de behova vi ser er akutt når vi kommer fram, sier Bente Stokker Knutsen. Hun er glad det også kan gi en etterlengta og  fin bieffekt for grekerne som driver de lokale butikkene.