Hvorfor jeg er tillitsvalgt

En tillitsvalgt på sykehjem, en på brannstasjon og en på NAV-kontor forteller om hva som er bra med å være tillitsvalgt. (Foto: Fagforbundet)

Noen er tillitsvalgt fordi de liker å følge med på hva som skjer på arbeidsplassen, og andre fordi de vil gjøre en forskjell. Det er mange grunner for å ville bli tillitsvalgt, her er fire tillitsvalgte som gir deg sine gode grunner.

29.10.2020 av Ingvild Hunsrød
Sist oppdatert: 29.10.2020

De tillitsvalgte er fundamentet for et organisert arbeidsliv, og Fagforbundet har rundt 18 000 tillitsvalgte rundt på de forskjellige arbeidsplassene i Norge. I tillitsvalgtuka handler det om å sette ekstra pris på de som er tillitsvalgt - og å få flere til å bli det.

Det er mange tillitsvalgte som trekker frem et ønske om å jobbe for rettferdighet, når vi spør om motivasjon for jobben som tillitsvalgt. Det er ingen tvil om at det er mange ulike grunner for hva som gir folk motivasjon. Her får du hilse på tre av våre tillitsvalgte som forteller litt om sin motivasjon og erfaring med vervet.

"Det handler om å stille spørsmål, uansett hvor dumme eller ikke-dumme de er."

— Jeg ønsker at alle skal ha et godt arbeidssted, et godt arbeidsmiljø og ha riktige arbeidsforhold, sier Hilde von Hafenbrädle Antoniusen, som er tillitsvalgt på Fjell sykehjem.

"Tillitsvalgte er opptatt av rettferdighet"

— Tillitsvalgte er opptatt av rettferdighet, og der har man jo en kjempesjanse til å passe på arbeidsgiver. For man har medbestemmelse og man har mulighet til påvirkning og man har talerett, sier Vegard Boberg, hovedtillitsvalgt i Asker og Bærum Brannkorpsforening.

"Du får en god støtte i den lokale fagforeningen"

— Du får både god opplæring på ulike nivåer som tillitsvalgt, samtidig har du bindeleddet med Fagforbundet lokalt som er en god støtte for deg, sier Hilde Johnsen som er tillitsvalgt i NAV Nærum.

"Du er den åpne døra"

Pia Eknes er dyrepleier og forteller at hun lært masse som tillitsvalgt. Om hvordan arbeidsplassen er bygd opp og, ikke minst, blitt godt kjent med de ansatte. For henne er det sosiale viktig!