Slik blir valgkampen 2021

? Det fineste med ringeprosjektet er at vi kommer i kontakt med medlemmene våre, sier Andreas Olsen fra samfunnsavdelingen i Fagforbundet. Vi går en valgkamp i møte der det blir vanskelig å treffe folk. (Foto: Birgit Dannenberg)

Til tross for koronapandemien har ikke Fagforbundet tenkt å ligge på latsiden under neste års valgkamp. Dette er aktivitetene som skal sikre et rødgrønt flertall etter valget 2021.

02.12.2020 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 14.12.2020

– Valgkampen 2021 blir forhåpentligvis enda større og bredere enn vi har fått til tidligere, forteller rådgiver i Fagforbundet Andreas Olsen som håper å få satt i gang valgkampen tidligere enn vanlig.

Årsaken til det er at han tror det blir en annen profil på neste års valgkamp. Flere kommer trolig til å forhåndsstemme på grunn av korona, og derfor er det viktig å komme i gang tidlig med å snakke med medlemmene våre.

– Og vi har som mål å snakke med flest mulig av Fagforbundets medlemmer, forteller Olsen.

Hvordan koronasituasjonen vil påvirke oss neste år er vanskelig å forutse. Forhåpentligvis er smittevernsituasjonen slik at det er mulig å gjennomføre flere vanlige aktiviteter som arbeidsplassbesøk og andre arrangementer ute blant folk. Men Fagforbundet tar høyde for at det blir en annerledes valgkamp enn tidligere.

Ringeprosjektet utvides

Et av tiltakene er å utvide ringeprosjektet som først ble lansert i valgkampen i 2019. Fagforeningene som deltok var fornøyd med prosjektet, og ikke minst var medlemmene som ble kontaktet veldig glade for at vi ringte. Nå er håpet at langt flere fagforeninger blir med i dette arbeidet.

– Det fineste med ringeprosjektet er at vi kommer i kontakt med medlemmene våre. Det at vi får høre hva medlemmene er opptatt av er kanskje det viktigste med prosjektet. I tillegg er dette en veldig god mulighet til å komme i kontakt med medlemmene vi ikke møter så ofte på de mer tradisjonelle arbeidsplassbesøkene våre, enten fordi de jobber på ugunstige tidspunkter eller en arbeidsplass det er vanskelig å komme inn på, forteller Olsen.

Bobilturné?

I tillegg jobbes det for at Fagforbundet skal få gjennomført bobilturné rundt omkring i det ganske land.

– Det er trist hvis vi ikke får kommet ut og faktisk møtt medlemmene våre, så det står høyt på prioriteringslista å få gjennomført. Bobilturneen har blitt svært godt tatt imot tidligere, og med gode koronatiltak håper vi å få gjennomført den også i 2021, forteller Olsen.

Også på sosiale medier øker tilstedeværelsen i året som kommer. Der det er vanskelig å gjennomføre fysiske møter skal Fagforbundet ta i bruk andre kanaler for å komme i kontakt med medlemmene.

– Det er ikke tvil om at sosiale medier og digitale møter blir viktig i året som kommer, så her er det bare å like og dele, avslutter Olsen.