Økt kjøpekraft og slitertillegg i første fase i Spekter-oppgjøret

– Vi har fått gjennomslag for økt kjøpekraft til alle, lavtlønnstillegg, likelønn og slitertillegg, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

12.04.2018 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.04.2018

I tillegg til store foretak som NSB, Posten, Avinor og NRK, omfattes også kultursektoren, helseforetakene og en rekke andre virksomheter av dette tariffoppgjøret.

I dette oppgjøret har Fagforbundet medlemmer i orkestre og teatre, nettbuss, sykehus, helseforetak og øvrige virksomheter.

Lønnsforhandlingene i helseforetakene gjennomføres i en egen forhandlingsrunde. Fristen for disse forhandlingene er ikke fastsatt. LO Stats krav holder seg innenfor rammene av frontfaget, det vil si 2,8 prosent. Alle ansatte i øvrige virksomheter i Spekter får et generelt tillegg på 1.950 kroner. De som tjener 417.726 kroner eller mindre får et lavtlønnstillegg på 4.875 kroner.

Satsing på fagarbeidere

LO Stat har i forhandlingene lagt inn krav om å jobbe for å heve yrkesfagenes status. Der er Spekter på bølgelengde.

– Vi vil bidra til å heve yrkesfagenes status. En ting er å snakke varmt om viktigheten av yrkesfag. Dette punktet viser at arbeidsgiverne tar fagarbeidere på alvor, sier Larsen.

Lederlønninger

LO Stat poengterte under forhandlingene at det forventes moderasjon også blant lederne.

– Vi er blitt enige med Spekter om at lønnsveksten vi avtaler skal være normgivende både for ledere og andre grupper, sier Odd Haldgeir Larsen.

Klart for slitertillegg

Det har vært ført separate forhandlinger om offentlig tjenestepensjon. Medlemmene som er berørt av dette forslaget, for eksempel i helseforetakene, skal ta stilling til dette i en egen uravstemning.

LO Stat har fått fullt gjennomslag for slitertillegg til alle i Spekter-virksomheter med privat AFP. Tillegget er på samme nivå som LO-NHO. Å få innfridd kravet var helt nødvendig for å sikre ansatte med privat AFP like vilkår.

– Vi fremmet krav om slitertillegg tilsvarende LO-NHO-oppgjøret, og fikk fullt gjennomslag. Det betyr at ansatte i Spekter-virksomheter er sikret samme rettigheter som privat sektor, sier nestleder i Fagforbundet, Odd Haldgeir Larsen.

Endringer i områdeinndeling

Spekter har vært delt inn i 10 områder de siste årene. Nå blir det endringer. Det opprettes tre nye områder, og flere virksomheter flytter områdetilhørighet.

– Vi har ønsket å gjøre forhandlingsmodellen mer forutsigbar og kompakt. Målet er å lage områder der virksomhetene naturlig hører sammen. Vi har delvis fått gjennom vårt syn, og vi vil fortsette på denne jobben i neste hovedoppgjør, forklarer Odd Haldgeir Larsen.

Om forhandlingene

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling. I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde kalt A2.

Last ned protokollen her