Forhandlingene i lønnsoppgjøret i PBL er utsatt til 26. august

Partene trenger mer tid til å forberede en varig avtale om pensjon. Fagforbundet, forhandler med PBL sammen med Utdanningsforbundet og Delta.

23.05.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.05.2019

I hovedoppgjøret 2018 ble man enige om en intensjonsavtale som beskrev hvordan man skulle komme fram til en endelig avtale om pensjon. Denne pensjonsavtalen skulle så tas med inn i mellomoppgjøret 2019.

Nå har partene bestemt at de trenger mer tid og utsetter derfor forhandlingene til 26. august. Det ligger ingen dramatikk bak avgjørelsen.

Les intensjonsavtalen om pensjon her

Dette ble partene enige om i hovedoppgjøret i september 2018

• Ansatte som er omfattet av den midlertidige innskuddsordningen skal 31. desember 2018 meldes inn i ytelsesordningen, dersom ikke annet avtales.
  • Ansatte som har tapt på å være omfattet av denne ordningen ved en slik innmelding ytes lønnskompensasjon som om de hadde vært tilsluttet ytelsesordningen fra 1. mai 2018.
  • Ansatte som har hatt bedre ytelser enn de ville fått i ytelsesordningen beholder disse.
  • Partene er enige om en videre prosess fram mot en ny pensjonsordning, og har som mål at en ny tjenestepensjon senest skal kunne tre i kraft 1. januar 2020.