Kvikksølvskade er yrkesskade

Gulating lagmannsrett har avsagt dom som slår fast at tannhelsesekretærer som har vært utsatt for kvikksølveksponering, har fått yrkessykdom.

18.01.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 21.01.2013

For Fagforbundet er dette en viktig seier mot Staten/NAV. Målet for Fagforbundet er at samtlige som har fått skader av kvikksølv, skal få godkjent dette som yrkesskade.

– Dette er den første saken, ført for de vanlige domstolene, hvor vi har fått gjennomslag for at arbeidet som tannhelsesekretær har vært helseskadelig. Dette er en viktig dom for Fagforbundet og tannhelsesekretærene, og for andre som jobber i typiske kvinneyrker i Norge, sier forbundsleder Jan Davidsen.

– Staten må erkjenne at tannhelsesekretærer kan ha blitt skadet, og derfor får godkjent yrkesskade, sier Davidsen. Fagforbundet mener at Staten må gå gjennom alle saker behandlet i trygden på nytt, fordi lagmannsrettens dom slår fast at grunnlaget og vurderingen i de 25-30 kjennelsene i Trygderetten ikke er korrekte.

I dommen slår Gulating fast at kvikksølv er et farlig stoff som kan medføre ulike symptomer og skader. Det slås fast at arbeidet som tannhelsesekretær i perioden hvor det ble brukt mye kvikksølv, har medført helseskadelig arbeidsmiljø hvor noen er blitt skadet.
På bakgrunn av vitneforklaringer fra store deler av det arbeidsmedisinske miljøet, legger lagmannsretten til grunn at det er bred enighet om at personer som utsettes for langvarig kvikksølveksponering kan få varige helseskader. ”Kvikksølv er den store immitatoren”, og er derfor vanskelig å avdekke, og ”det typiske for kvikksølvskade er at det ikke er typiske symptomer”. Dette ble uttalt av professor dr. Bjørn Hilt fra St. Olav HF i Trondheim og professor dr. Bente Moen ved Helse Bergen HF, og ble også lagt til grunn av lagmannsretten.

– Lagmannsrettens dom er prinsipiell og viktig, sier Fagforbundets advokat Anne-Gry Rønning-Aaby, som førte saken sammen med LO-advokat Lars Olav Skårberg.

– For det første er det viktig å ha fått medhold i at kvikksølv kan gi et mangeartet sykdomsbilde uten at det kan stilles krav om at det må foreligge ”et sett med symptomer og tegn”, slik Trygderetten legger til grunn. Ikke minst er det viktig at vi har fått medhold i at arbeidet som tannhelsesekretær, med omfattende bruk av kvikksølv, har vært helseskadelig. Lagmannsretten mener at manglende nedtegnelser i legejournaler eller urinprøvesvar ikke er avgjørende for å avvise at det foreligger skade. Dette har vært en utfordring fordi det er gått mange år siden eksponeringen fant sted, og er derfor også viktig for andre saker, sier Rønning-Aaby.

– Dommen er viktig for at tannhelsesekretærene skal bli trodd på at de har fått helseskader som følge av arbeidet sitt. Målet er at samtlige som har fått skade som følge av kvikksølv skal få godkjent dette som yrkesskade, sier Jan Davidsen.

Fagbladet har skrevet en rekke artikler om tannhelsesekretærenes kamp

Kontaktpersoner: Informasjonssjef Tone Zander tlf 908 550 63

Advokat Anne-Gry Rønning-Aaby tlf 975 84 996