Kvikksølvskadet vant prinsipiell sak i Høyesterett

Forbundsadvokatene v/ advokat Anne-Gry Rønning-Aaby representerte en tidligere tannhelsesekretær og førte saken mot Staten v/Arbeids- og velferdsdirektoratet i Høyesterett. Fagforbundet engasjerte seg for øvrig også som partshjelper i saken v/ LO-advokat Lars Olav Skårberg.

12.12.2013 av Anne Karine Karlsen-Platt, Forbundsadvokatene
Sist oppdatert: 13.12.2013

Høyesterett slo i dom av 12. desember 2013 fast at den tidligere tannhelsesekretæren har en yrkessykdom som følge av kvikksølveksponeringen hun har vært utsatt for.

Helsesekretærene jobbet i mange år med å lage amalgan til tannfyllinger ved å kna og smelte kvikksølv, -arbeid de utførte helt uten beskyttelse. Kvikksølv er en av de farligste miljøgifter vi har og eksponering kan medføre kroniske giftvirkninger, lever og nyreskade, skade på foster og arveanlegg mm.

Forbundsadvokatene har mange saker for tidligere tannhelsesekretærer under behandling, og denne dommen i Høyesterett gir en prinsipiell avklaring på lovtolkningen i mange yrkesskadesaker.