Min arbeidsplass-8576

Elin Guttormsen, jobber for internservice i Aust-Agder fylkeskommune.

16.01.2017 av Kari Granlund
Sist oppdatert: 03.02.2017

1.Hvor lenge har du jobbet her, og hvilke arbeidsoppgaver har du?

Jeg har jobbet for Aust-Agder fylkeskommune siden 5.8.2002. Mine første 11 år var på Arendal videregående skole, hvor jeg også hadde min læretid og tok fagbrevet i kontorfaget. Fra oktober 2013 har jeg jobbet for internservice på fylkeshuset. Her arbeider jeg som sekretær i tilknytning til resepsjon/sentralbordet.

Mine arbeidsoppgaver:

Mine arbeidsoppgaver er blant annet å betjene resepsjonen på fylkeshuset, utsending av fellesinformasjon på huset, publisering på ansattportal, koordinere vaktordning på sentralbord/resepsjonen, bestilling og salg av profil- og gaveartikler, opplæring og veiledning av lærlinger i kontorfaget, utlån av teknisk utstyr, administrering av fylkeshusets møterom.

Vi er også sentralbord for fylkeskommunens ansatte på fylkeshuset og Sam Eyde videregående skole. Dette medfører en del oppdatering og vedlikehold av telefondatabasen med blant annet å legge til søkbare oppgaver på enkelte ansatte. Jeg forvalter en del fagsystemer som vi bruker og den siste tiden har jeg også begynt som utvalgssekretær.

1. Beskriv en vanlig dag på jobben?

Hver dag er det nye mennesker og ulike henvendelser. Dagen er varierende og hektisk, og den innebærer mye telefoner og betjening av besøkende/ansatte. Jeg prøver å ha oversikt over hva som skjer på huset, og hva som rører seg av oppgaver i hele fylkeskommune for å hjelpe best mulig når vi får henvendelser.

3.Hva mener/ønsker du at Fagforbundet kan bidra med for din yrkesgruppa?

Jeg synes at Fagforbundet allerede gjør en god jobb, men de kunne gjerne arrangere litt oppfriskningskurs i f.eks. Office programmene. Jeg mener at de programmene kan utnyttes mye bedre, men man er avhengig av jevnlig oppfriskning.

1. Hvordan ser du for deg jobben din i fremtiden.

Sekretæryrket som tradisjonelle sekretærfunksjon forsvinner sakte med sikkert, men jeg tror at i fremtiden handler det mer om koordinering, og om å avlaste og effektivisere hverdagen til de du jobber sammen med samt administrering og superbrukerfunksjon av kontorstøttesystemet som virksomhetene bruker. Jeg synes det er synd at mange av sekretærstillingene som blir utlyst har krav om bachelor, da fagutdanning innenfor kontorfag mange ganger er undervurdert.

Mvh.

Elin Guttormsen