Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Min side


Transaksjonskostnader er et begrep vi bruker om alle kostnader knyttet til en konkurranseutsettings- eller anbudsprosess som ikke er knyttet til selve driften av tjenesten som konkurranseutsettes.

Når en tjeneste skal konkurranseutsettes, er det en omfattende anbudsprosess kommunen må gjennomføre. Disse kostnadene kan bli store, og blir som oftest ikke regnet med når man beregner hvor mye en kommune vil spare på å sette tjenesten ut på anbud.

Kommunen er også pålagt å følge en rekke prosedyrer og lage kostnadsberegninger i forkant for hver enkelt tjeneste som skal ut på anbud/konkurranseutsettes. Denne anbudsprosessen er omfattende og koster penger.

Disse kostnadene er for eksempel knyttet til ansatte som må gjøre en organisasjonsgjennomgang, innkjøp av juridisk bistand, ansettelse av folk med bestillerkompetanse og dokumentkostnader. Det er også viktig at kommunene har folk som kan lage rutiner for, og følge opp og kontrollere at kvaliteten på tjenesten holder den standarden man er blitt enig om. Dette er alle kostnader som kommer i tillegg til selve prisen en privat leverandør krever av kommunen for å drifte tjenesten.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?