Fagforbundet reagerer skarpt på avsløringene i Tolga-saken

VGs avsløringer er overraskende og alarmerende. Norske kommuner skal ikke behandle sine innbyggere på denne måten, understreker Fagforbundets leder Mette Nord.

18.10.2018 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 19.10.2018

- Vi er glad for at Tolga kommune nå har beklaget og at kommunalministeren vil gjennomføre en bred gransking av denne saka og hvordan andre kommuner har opptrådt, sier Nord.

Den 6. oktober avslørte VG at tre brødre fra Tolga kommune i Østerdalen ble registrert som psykisk utviklingshemmede i 2012 og 2013 uten at brødrene selv ble informert om det. Det gjorde at kommunen sikret seg økte inntekter fra staten over flere år.

Diagnosene førte dessuten til at brødrene ble satte under personlig og økonomisk vergemål i 2017. Vergemålene har alle blitt oppghevet i år, den siste for en knapp måned siden.

Det ser nå ut til at flere kommuner har forsøkt å få noen av sine innbyggere registrert og diagnostisert som psykisk utviklingshemmede for å hente ut statlige midler. VG kan dessuten opplyse om at et privat konsulentfirma, Sødermann Rådgivning, har inngått avtaler med flere kommuner for å få flere innbyggere registrert som psykisk utviklingshemmede.

- Det er uetisk og uakseptabelt at kommuner knytter til seg konsulenter for å utnytte statlige midler, slik det ser ut til at flere har gjort. Slike tilbud må få alle varsellampene til å blinke i kommunehusene over hele landet, mener Fagforbundets leder.

Etterlyser robuste finansieringsordninger

Norske kommuner bør være svært restriktive i sin bruk av konsulent-tjenester generelt, og denne type virksomhet spesielt.

- Dette viser forøvrig hvor viktig det er å lage robuste finansieringsordninger, som ikke gir insentiver til denne type juks. En solid kommuneøkonomi ville gjort at dette hverken ble mulig eller fristende, sier Nord.

Nord er også klar på at det jo er kommunene selv som er ansvarlig for å sikre at det ikke går så galt avsted som i denne saken.

- Vi har et samfunn som er bygget på tillit. Det betyr at det hviler et stor ansvar på politikerne og administrasjonen i den enkelte kommune for å sikre at innbyggerene blir behandlet med den verdighet og respekt de fortjener, sier Nord.

Fagforbundets leder tar opp Tolga-saken i møte med KS i dag for å bidra til at det blir undersøkt hva kommunene har gjort.

- Det viktigste nå er å hindre at flere av innbyggerne blir utsatt for slike overgrep som vi har sett i denne saka. Så håper vi at man i etterkant av den nødvendige oppryddinga tar på alvor behovet for en styrking av kommuneøkonomien, sier Nord.