Still opp som streikevakter på klimastreiken fredag!

Fagforbundets leder Mette Nord oppfordrer fagforeningene til å stille opp med streikevakter under skoleelevenes klimastreik på fredag.

21.03.2019 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 21.03.2019

- Fagforbundet støtter streiken og ønsker å støtte opp om elevenes engasjement i en veldig viktig sak. For selv om vi som arbeidstakerorganisasjon først og fremst jobber med arbeidslivet, så er det jo slik at det finnes ingen jobber på en død planet, sier Mette Nord.

Vil stille opp med "streikevakter"

- Streik er et legitimt og viktig virkemiddel i et demokrati. Fagforbundet vil gjerne bidra til at streiken gjennomføres innenfor trygge og gode rammer, slik at flest mulig kan få uttrykt engasjementet sitt for framtida. Derfor oppfordrer vi lokalforeningene våre til å stille med "streikevakter" som kan være til stede under arrangementene.

Fagforbundslederen understreker at det ikke er streikevakter i tradisjonell forstand, siden det ikke er Fagforbundet som er i streik. De som stiller opp må sees på som en type frivillige natteravner.

- Jeg håper vi kan bidra med vårt. Noen av oss har jo både gått i tog og streiket en gang eller to tidligere, smiler Mette Nord.