Mekling fortsetter - alle møter på jobb - LØSNING klokka 1500 - ingen streik

Det mekles fortsatt mellom LO og NHO klokka 13.30. Alle møter på jobb og avventer nærmere beskjed.

01.04.2019 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 05.04.2019

Fra Fagforbundet er det 449 frisører i til sammen 157 salonger som eventuelt blir tatt ut.

LO-NHO-området omfatter et stort antall virksomheter i privat sektor. Det er dette området som alltid forhandler først i lønnsoppgjørene og som ofte omtales som frontfaget. Fagforbundet har om lag 4 000 medlemmer i dette området.

Fare for storstreik

Hvis LO og NHO ikke blir enige, vil nærmere 23 000 arbeidstakere i NHO-bedrifter gå ut i streik.

Krever kjøpekraftsforbedring

- Våre medlemmer skal ha en rettferdig andel av de verdiene de har vært med å skape. Vi har tatt ansvar i dårlige tider og vist måtehold i flere lønnsoppgjør på rad. Nå er det rom for kjøpekraftforbedring for alle og et ekstra lønnsløft for de lavest lønte, som i de siste årene har hatt den svakeste lønnsutviklingen av alle, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen før meklinga var i gang.

-Vi har alltid som mål å bli enige, men er også forberedt på streik, om det blir nødvendig.

Se LOs oversikt over hvilke virksomheter som omfattes av streikevarslet