23. juni hyller vi verdens offentlige ansatte

Tirsdag 23. juni er FNs dag for offentlige tjenester, en hedersdag for offentlige ansatte i hele verden. I år er vi spesielt stolt over innsatsen de har gjort for å bekjempe koronapandemien.

22.06.2020 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.06.2020

Fagforbundet feirer denne dagen sammen med millioner av offentlige ansatte i alle verdens land. Mette Nord, leder i Fagforbundet og EPSU (European public service union), benytter dagen til å advare om framtidige kutt i de offentlige tjenestene.

– Offentlige ansatte i Europa og over hele verden får nå velfortjent applaus fra befolkninga for innsatsen i frontlinja mot koronapandemien. Vi ser at det argumenteres for kutt i tjenestene og at lønna til heltene våre skal fryses. Dette kommer ikke på tale, vi må anerkjenne verdien av de offentlige ansatte og velferden de skaper, sier Nord.

Må kjempe mot kutt også i Norge

Kjell-Erik Kallset

Nord er også redd for hva som kan skje med kommunalt ansatte her til lands, siden mange av kommunene er hardt rammet økonomisk av krisa.

– Ingen ansatte i kommunene skal sies opp. Pandemien har gjort det spesielt tydelig at tjenestene vi får fra kommunalt ansatte er helt avgjørende for å ta oss gjennom krisa, sier Nord.

Før helga var hun ute og avkreftet at lønnsoppgjøret er avlyst.

– Lønnsoppgjøret er ikke avlyst, slik enkelte på arbeidsgiversida gir inntrykk av. Det er uaktuelt for oss å godta at alle dem som har stått på under koronakrisa skal få mindre i lønningsposen. Vi skal ikke rokke ved det som stabiliserer norsk økonomi, nemlig en sterk offentlig sektor og kjøpekrafta til folk, sier forbundslederen.