Over 600 fulgte Kommunalkonferansen digitalt

Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim.

Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim. (Foto: Skjermdump fra Kommunalkonferansen 2020.)

På grunn av koronapandemien ble Kommunalkonferansen 2020 gjennomført digitalt. Programlederne Selda Ekiz og Erik Aasheim loset seerne gjennom konferansen, som hadde tillit, fellesskap og klima som hovedtema. Gikk du glipp av den? Konferansen ligger ute fram til 8. november.

05.11.2020 av Lars Helgerud
Sist oppdatert: 10.11.2020

Hadde du meldt deg på, men ikke anledning til å følge konferansen, kan den ses i sin helhet frem til søndag 8. november. (OBS! sendingen er passordbeskyttet - ta kontakt med mari.natvig.sandene@lokommune.no om du trenger passord)

Her kan du se sendingen

Konferansen ble åpnet av styreleder i LO Kommune og leder i Fagforbundet, Mette Nord, som fortalte om temaet for konferansen som i år var «Tillit til fellesskapet i et nytt tiår».

– Å lede etter tillitsprinsippet er et politisk valg, og for mange har for lenge styrt etter det motsatte. Det er detaljstyringer og rapporteringer. Vi representerer nesten 200.000 ansatte i kommunal sektor som hver dag løser store og små problemer. De er tett på, og de ønsker å få bruke fagkunnskapen sin i møte med menneskene- ikke detaljstyring og krav om rapportering. Derfor har vi satt tillit på dagsorden, fordi det er helt nødvendig, sa Nord.

Hun ble etterfulgt av innledninger om fellesskap og tillit før deltakerne kunne velge mellom tre ulike sesjoner.

Ville ikke svare på statsministerspørsmål

En av postene på programmet var debatt mellom partilederene på venstresida.

Et av hovedtemaene som ble diskutert var klima. Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum skrøt av den gode jobben som gjøres ute i kommunene hver dag.

Han sa at myndighetene må legge til rette for at befolkningen skal kunne gjøre grønne valg, og at dagens avgiftspolitikk rammer skjevt:

– Man glemmer at avgiftspolitikken i dag rammer de som tjener mellom 300- og 500 000 kroner hardest. Vi kan ikke ha en miljøpolitikk hvor de som har dårligst råd, er de som kommer dårligst ut, sa Vedum.

Det er mye av det som vi kaller klimapolitikk som egentlig er usosial høyrepolitikk, hevdet Vedum.

Til tross for uenighet om regjeringens oljepakke var partilederen enig om at velferdsstaten må styrkes.

– Vi vet at pandemier vil komme igjen, derfor er det viktig at vi styrker velferdsstaten, og det tror jeg alle vi her er enig om, forteller Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre.

På slutten av debatten ble Støre og Vedum spurt om hvem som var aktuell som statsminister ved et regjeringsskifte neste år. Støre holdt fast ved at han stilte som statsministerkandidat for Arbeiderpartiet. Vedum, som har gjort det godt på meningsmålingene den siste tiden, svarte ikke direkte på spørsmålet.

Korona styrker felleskapet

Mette Nord møtte sammen med leder Mimmi Kvisvik i Fellesorganisasjonen og kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup til samtale om tilliten i samfunnet og hvordan denne kan styrkes.

– Når ulikhetene øker så vil de som sitter nederst føle at de blir forlatt. Da vil tilliten til at politikerne ser dem avta. Dette skyldes økte forskjeller og de blir større når kommunene ikke har ressurser til å løse disse store oppgavene, sa Nord.

Til sist avsluttet Fagforbundet-lederen med å si at hun tror krisen vi er inne i nå styrker fellesskapet og fellesskapsfølelsen.

Konferansen ble arrangert av LO Kommune, Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), Skolenes landsforbund, Creo - forbundet for kunst og kultur, EL og IT Forbundet og Norsk Sjøoffisersforbund.