Mangler kunnskap om fosterhjem
NOVA har satt ned en liste over hva i fosterhjemmene forskerne vet for lite om.
24.11.2010
av
Harald Berre
Sist oppdatert: 27.11.2010
Elisabeth Backe-Hansen ved NOVA leder det treårige forskningsprosjektet Fosterhjem for barns behov.
En viktig del av prosjektet var å kartlegge kunnskap: Barn og unge i fosterhjem – en kunnskapsstatus, prosjektet har skaffet seg oversikt over ny forskning om blant annet fosterhjemsplasseringer av barn og unge i andre deler av verden.
En del av forskningsprogrammet har kartlagt hva vi vet og hva forskerne ikke vet nok om. For eksempel:
- Hvilke mekanismer påvirker fosterbarns skolegang og utdanningsnivå?
- Fosterhjem med etnisk minoritetsbakgrunn.
- Hvordan kan barn og unge som skal i fosterhjem involveres i prosesser som gjelder dem?
- Hva skal til for å fremme stabilitet i fosterhjem, ikke bare: hva skal til for å motvirke ustabilitet?
- Erfaringene til barn og unge som er plassert i fosterhjem.
- Rekruttering, matching, rettleding og forsterking av fosterhjem.
- Hvilken betydning har valg av fosterhjemstiltak?
Les NOVA-dokumentet "Barn og unge i fosterhjem - en kunnskapsstatus"