Arbeidet i barnevernspanelet kommet godt igang.

Barnevernspanelet skal være retningsgivende for den neste Stortingsmeldingen om barnevern. Fagforbundet er representert i panelet med rådgiver Kristin Skogli fra Seksjon helse og sosial.

31.05.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 31.05.2011

Barnevernspanelet er et utvalg satt ned av Barne-, likestilling- og inkluderingsminister Audun Lysbakken. Panelet ledes av Helen Bjørnøy, og hadde sitt første møte i desember 2010 og  skal levere sin rapport i september 2011. Denne skal være veiledende for den neste stortingsmeldingen om barnevern.  Fagforbundet har en representant i panelet, fra administrasjonen i Seksjon helse og sosial. Faggruppe barnevern i tillegg til en del øvrige medlemmer har vært aktive til å komme med innspill til arbeidet i panelet.

Panelet har fram til nå hatt besøk av forskjellige aktører på barnevernsfeltet. KS, Bufetat, Barneombudet og Fylkesmannen har alle holdt innlegg om sin rolle og hvor de ser viktige områder for forbedring. Ungdom med omfattende institusjonserfaring fra "Barnevernsproffene" har gitt delt erfaringer og gitt panelet råd, og vi har hatt besøk av Rådet for innvandrerorganisasjoner. Panelet står fritt til å mene noe om det deltakerne finner relevant.

Så langt har det pekt seg ut 4 hovedområder: Organisering, kompetanse, brukermedvirkning og tiltak. Fagforbundet ser det som sin oppgave å heve arbeidstakerperspektivet i de ulike spørsmålene som diskuteres. Det er viktig å sørge for en utvikling i barnevernet som motvirker trender med høy turnover  i de kommunale barnevernstjenestene. Overarbeidede ansatte er en trussel mot kvalitet i tjenestene og mot arbeidstakerens rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Fagforbundet tar også til orde for at realkompetanse og personlig egnethet er viktig deler av kompetansebegrepet, og at man må utvikle kompetansehevingsløp som tar høyde for dette.