Verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen for psykisk helse er en årlig markering som holdes over hele verden den 10. oktober. Årets tema er Unge på vei - utdanning, arbeid og psykisk helse.

06.09.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 06.09.2011

Verdensdagen

Verdensdagen for psykisk helse er en årlig markering som holdes over hele verden den 10. oktober. I Norge   markeres dagen gjerne i perioden fra 1. – 10. oktober hvert eneste år.

Bakgrunnen for Verdensdagen

Verdensdagen for psykisk helse begynte i 1992 da World Federation for Mental Health (WFMH) satte den 10.oktober som en dag for å fremme økt bevissthet om psykisk helse over hele kloden. Mental Helse har siden 2003 koordinerer arbeidet med Verdensdagen i Norge i samarbeid med Helsedirektoratet. Men det er alle de iherdige frivillige, og over halvparten av landets kommuner, som har hjulpet å dra lasset for større åpenhet om psykisk helse med flotte og inspirerende arrangementer år etter år.

Les mer på Verdensdagen for psykisk helse hjemmeside