- Uendelig mange får hjelp av barnevernet

"Det finnes i dag uendelig mange som har fått et godt liv takket være barnevernet og egen innsats for sitt eget liv," skriver Renathe Arevoll (Landsforeningen for barnevernsbarn) i en gjesteblogg på oslopolitiker Ivar Johansens (SV) nettsider.

06.09.2011 av Harald Berre
Sist oppdatert: 07.09.2011

Renathe Arevoll, som er aktivt med i Landsforeningen for barnevernsbarn, skriver videre:

"Barnevernsbarn venter nå lenger enn tidligere på plass i fosterhjem, kommuner nektes i mange av landets fylker å plassere barn i private tilbud. Det er faglig uakseptabelt. Barn risikerer å bli plassert i omsorgstilbud som er lite egnet og kvalitativt ikke gode nok. Mange barn i krise må vente på plass i fosterhjem. Ventetiden er lengre enn for ett år siden. Landsforeningen for barnevernsbarn får jevnlig henvendelser fra ungdom som er fortvilet over at de flyttes rundt i påvente av et permanent fosterhjem. Mange av de unge plasseres midlertidig i beredskapshjem og blir ofte flyttet rundt flere ganger. Når man vet at man risikerer å bli revet opp av et miljø gjentatte ganger, tør mange ikke knytte bånd til hverken familien du bor hos, skolen eller nærmiljøet rundt. Det fører til at du gir litt blaffen i omverden. Man blir kanskje utagerende for å få oppmerksomhet, og dermed blir man sett på som problemungdom".

Les Renathe Arevolls gjesteblogg på Ivar Johansens sider