Kampanje: Hvor mange glass tåler barnet ditt?

Hvor mange glass tåler barnet ditt.

Hvor mange glass tåler barnet ditt. (Foto: Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Bli med å gjør hverdagen tryggere for barn og unge! I samarbeid med 13 landsomfattende organisasjoner, blant annet Fagforbundet, vil kampanjen være synlig i november og desember.

19.10.2011 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 19.10.2011

"God stemning" betyr ikke alltid det samme for barn og voksne. Hvis man drikker alkohol kan det være vanskelig å bedømme når det går fra trivelig til utrivelig for barna. Fra midten av november vil kampanjen "Hvor mange glass tåler barnet ditt?" oppfordre voksne til å tenke over hvordan man forholder seg til alkohol i samvær med barn og unge.

Målsetningen er å få folk til å drikke mindre i sammenhenger hvor barn er til stede.

Alkoholkonsumet i Norge har steget med 40 prosent de siste 15 årene. Det sies at våre vaner har blitt mer kontinentale, samtidig som vi har holdt fast på det norske drikkemønsteret med høyt alkoholkonsum i helgene. Dette påvirker også barnas hverdag. I samarbeid med 13 landsomfattende organisasjoner vil kampanjen være synlig i november og desember, og gjennom presse og sosiale medier, kampanjemateriell og aktiviteter søke dialog med voksne mellom 25 og 60 år.

De som står bak kampanjen er: Actis – rusfeltets samarbeidsorgan, Barn av rusmisbrukere – BAR, barnogunge.no – et nettsted for barn og unge av rusmisbrukere, Blå Kors, Den Norske Kirke – Kirkerådet, Fagforbundet, Familieklubbene i Norge, IOGT, Junior- og barneorganisasjonen JUBA, Norges KFUK-KFUM, Norsk Sykepleierforbund, Norsk Barnelegeforening, Utdanningsforbundet og AV-OG-TIL.

Bli med å gjør hverdagen tryggere for barn og unge! Les mer om kampanjen og hvordan du kan bidra