Spesialiserer barneverninstitusjonene (Fontene)

- Barn under 12 år i Østfold skal ikke bo på barneverninstitusjon. Ungdom som har opplevd omsorgssvikt og de som har rusproblemer skal ikke lenger bo sammen.

14.01.2012 av Harald Berre
Sist oppdatert: 14.01.2012

Fagteamleder Jan Erik Andersen i Bufetat Øst har lagt fram planer for barnevernet i Østfold, skriver Fontene.

Andersen var en av innlederne da FO holdt seminar om Barnevern i Østfold.

– Barn som plasseres akutt skal nå plasseres i beredskapshjem, sier Andersen. Han innrømmer at det er vanskelig å finne beredskapshjem og fosterhjem.
– Alt for mange barn venter i hjemmet sitt på å komme i beredskapshjem, og i beredskapshjemmet på å komme i fosterhjem, beklager Andersen.

Han mener det ikke holder med kampanjer, og vil ha en mer offensiv og kontinuerlig jakt på fosterhjem og beredskapshjem, skriver Fontene.

– Barn som har opplevd omsorgssvikt er sårbare. Hvis de ikke har rusproblemer fra før risikerer de å få det, fordi de blir introdusert for rusmidlene av ungdom med rusproblemer. Ungdom som skal bo på institusjon må plasseres sammen med likesinnede, og de skal ikke bo der for lenge, mener Andersen ifølge Fontene.