Ny samling av etiske dilemma i barnevernet

Fagforbundets faglige arbeidsgruppe for barnevern har samlet 52 eksempler på etiske utfordrende situasjoner i barnevernet. Dette er øyeblikk fra hverdagen hvor en mangler en fasit, og hvor man må vurdere ulike ulemper og fordeler opp mot hverandre.

21.02.2012 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 22.02.2012

Dialogkort om etikk i barnevernet

Formålet med dialogkorta er å fremme etisk refleksjon på arbeidsplassen. Korta er ment som et redskap for ledere og medarbeidere. De skal oppmuntre og stimulere til ei videreutvikling av den etiske dimensjonen i arbeidet. Dette forutsetter at en setter av tid og rom til etisk refleksjon for alle som arbeider med barnevern. Dialogkortene henter eksepler fra alle deler av barnevernet. Både fosterforeldre og ansatte i kommunalt, statlig og privat barnevern vil finne aktuelle problemstillinger.

Dialogkortene er på nynorsk, og kan bestilles gratis her

Lederen for Fagforbundets faglige arbeidsgruppe for barnevern, Anita Bakkeby, sier at hun håper dialogkortene vil skape mer forståelse mellom de ulike grupper ansatte i barnevernet. Hun håper at kortene vil være et redskap til å øke medlemmers bevissthet om ansvar og fag knyttet til egen yrkesutøvelse.

Fagforbundet, Seksjon helse og sosial, er opptatt av at det blir lagt til rette for gode holdninger og god praksis i barnevernet. Derfor har vi laga disse dialogkorta, som vi håper vil gi nyttige diskusjoner på arbeidsplassen. Vi har også utvikla etiske retningsliner. Disse finner du på nettsida vår: www.fagforbundet.no/shs