Bemanningsnorm i det kommunale barnevernet - vi trenger ditt innspill

En bemanningsnorm sier noe om hvor mange barn og familier en barnevernarbeider bør ha ansvar for. Vi ber om at du som jobber i det kommunale barnevernet gir oss ditt innspill til rett bemanning.

28.02.2012 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 28.02.2012

Systematisk, langsiktig og helhetlig sosialt arbeid skal være vår praksis. Vi må synliggjøre hva dette krever av tid og ressurser!

Spørreskjema til alle våre medlemmer i det kommunale barnevernet

Fagforbundet, ved Seksjon helse og sosial, har i disse dager sendt ut spørreskjema til alle våre medlemmer i den kommunale barnevernstjenesten. Der ber vi om at de gir sitt forslag til et normatall for å sikre en forsvarlig arbeidsmengde. Fyll ut skjema og send til kristin.skogli@fagforbundet.no

Situasjonsbeskrivelse

De kommunale barnevernstjenestene er jevnt over for dårlig bemannet. Våre medlemmer rapporterer om for mange saker per ansatt, og om sykemeldinger grunnet en uholdbar jobbsituasjon.  Ansatte i barnevernets førstelinje søker seg til andre deler av barnevernet, og tjenestesteder sliter med svært høy turnover.  Dette truer de ansattes arbeidssituasjon og ikke minst kvaliteten på arbeidet som gjøres.

Fagforbundet ønsker barnevernsarbeidere skal ha tid til planlegging og refleksjon, prøving og feiling. De skal ha tid til å ta kontakt og bygge relasjoner med barna og deres familier, kollegaer og eksterne samarbeidspartnere.

Hvordan sette en bemanningsnorm?

Mange faktorer påvirker hvor mange saker den enkelte ansatte kan klare. Det finnes ikke to like barnevernsaker. Noen tar lang tid og er krevende, andre krever mindre ressurser. Ledelse, organisering og tilgang på tiltak er alle faktorer som påvirker hvor mange saker hver saksbehandler kan ta på seg..

Vi er klar over at det er vanskelig å sette et tall som tar høyde for alle variasjoner og eventualiteter. Likevel tror vi at det er viktig å utvikle bemanningsnormer. En slik norm kan synliggjøre hvor omfattende barnevernarbeid er, og kan brukes i kravet om å gi barnevernet ressurser til å løse oppgavene de er satt til. Dette er noe de ansatte må engasjere seg i!

FO har laget en veileder med ulike faktorer som virker inn på hvor mange barn det er forsvarlig å ha ansvar for. Veilederen  på FOs nettsider

Vi har ikke som mål i første omgang å konkretisere et bestemt tall, men å utvikle en norm som består av et intervall, det vil si fra minimum til maksimum antall saker per ansatt. Normen skal være veiledende og kan justeres.

Vi trenger din kunnskap!

Hvordan bruke bemanningsnormer?

Bemanningsnormer kan brukes av barnevernledere i møte med kommunens beslutningstakere. Lokale tillitsvalgte trenger bemanningsnormer i arbeidet med å ruste opp det kommunale barnevernet. Normtallet kan brukes til å påvirke sentrale myndigheter. Og ikke minst kan bemanningsnormer brukes av arbeidstakere og fagmiljø, i egen innsats for å skape forsvarlige arbeidsforhold og gode tjenester.

Hvis du har innspill, ta kontakt med rådgiver i Seksjon helse og sosial, Kristin Skogli.

E-post: kristin.skogli@fagforbundet.no