Lysbakken: - Barnevern en æressak

- De mest utsatte ungene våre har ingen breie velgergrupper eller sterke lobbyister i ryggen. Det er en æressak for oss å sette dem først likevel. Det sa Audun Lysbakken i sin første tale som SV-leder.

11.03.2012 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 11.03.2012

Jeg blir provosert når enkelte snakker som om det bare er motorveier eller oljefond som gir avkastning for framtiden. I virkeligheten er ingenting så lønnsomt som å investere i ungene våre. Det er de som er framtiden vår.

Vi har gjort barnevernet til en av våre viktigste saker i denne stortingsperioden. Det gir neppe så stor velgergevinst.

De mest utsatte ungene våre har ingen breie velgergrupper eller sterke lobbyister i ryggen. Det er en æressak for oss å sette dem først likevel. Vi har gjennomført det største ressursløftet i det kommunale barnevernet på 20 år, og vi er godt i gang med planleggingen av reformer som skal gjøre at barnevernet i framtiden er organisert på en bedre måte enn i dag.

Les SV-lederens første tale til partiet