VG: Barnevernsbarn opplever angst og frykter voksenlivet

Norske barnevernsbarn har dårlige relasjoner til saksbehandlerne sine. En forskningsstudie viser at de føler at avgjørelser om framtida deres blir tatt over hodet på dem.

26.01.2013 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 26.01.2013

Les saken på VG/Nett

- Barna opplever en stor utrygghet i forhold til fremtiden. De etterlyser en omsorgsperson som er der for dem resten av livet, og som kan være til støtte med tanke på utfordringer de møter i dagliglivet. Med omsorgsperson mener de en som bryr seg unikt om dem, og som kan være der for dem når de har behov for støtte, sier forsker Marie-Lisbet Amundsen ved Institutt for humaniora og utdanningsvitenskap ved Høgskolen i Vestfold til VG.

- Mange ungdommer som har bodd i fosterhjem eller på institusjon har ikke kontakt med sin biologiske familie, og de har sjelden relasjoner til voksne utenom hjelpeapparatet. Ungdommer fra normale hjem har kontakt med familien sin, og får støtte og omsorg av dem fram til de er voksne, og gjerne lengre. Likevel forventes det at barnevernsbarn skal takle overgangen til voksenlivet på egen hånd, og langt bedre enn andre. Kravene som stilles til barnevernsbarn blir da altfor høye og urimelige, mener Maria Reklev, organisasjonssekretær i Landsforeningen for barnevernsbarn til avisa.