Fagforbundets høringssvar til Bufdir

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet har sendt et forslag til" Mal for institusjonsplan og veiledning til utfylling" på høring. Fristin for innspill var 14. april. Her følger Fagforbundets svar.

15.03.2013 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 15.03.2013

HØRING - MAL FOR INSTITUSJONSPLAN OG VEILEDNING TIL UTFYLLING AV INSTITUSJONSPLAN

Fagforbundet takker for muligheten til å gi innspill til mal for institusjonsplan med veiledning til utfylling, og har følgende kommentarer:

Fagforbundet synes det er positivt at det lages en mal for institusjonsplan. Planen vil både kunne fungere som en lettfattelig oversikt over krav fra myndighetenes side, og ikke minst være et praktisk arbeidsredskap for den enkelte institusjon. Fagforbundet er positive til at kvalitetsforskriftens oppbygning er bestemmende for planens struktur, med (BLDs merknader til) kvalitetsforskriftens paragrafer som innledning til hvert punkt.

Kommentarer til institusjonsplanen:

Fagforbundet er kritiske til betegnelsen ”miljøarbeidere uten godkjent utdanning”. Når miljøarbeiderne ble ansatt, må det jo ha blitt satt som krav at de er kompetente til å utføre jobben de er satt til.  En mangelbeskrivelse som denne, gir negative signaler, og er ikke en god måte for en arbeidsgiver å beskrive sine ansatte. Fagforbundet mener det er feil og oppkonstruert å sette opp en gruppe ansatte, miljøarbeideren, som en trussel mot kvalitet. Dette er diskriminering av en stor og mangfoldig gruppe ansatte, med ulik kompetanse, erfaring, ansiennitet og egnethet. Mange av de ansatte har vært ansatt i mange år, og har gode skussmål fra ledere, kollegaer og beboere.

Fagforbundet er uenig i det ensidige høgskolefokuset som en standardløsning på mange ulike utfordringer mot kvalitet. Fagforbundet skjønner at ”godkjent utdanning” referer til Bufdirs egen definisjon, men hevder igjen at kvalitetsforskriften ikke gir grunnlag for en slik formulering. Fagforbundet er uenig i Bufdirs fortolkning og forsøk på operasjonalisering av kvalitetsforskriftens § 5 Krav til bemanning og de ansattes kompetanse. Forskriften spesifiserer at institusjonen skal ha ” ha tilsatt personell med tilstrekkelig nivå og bredde i kompetansen sett i forhold til institusjonens målgruppe og målsetting”. Vi mener at denne formuleringen ikke legger opp til en praksis hvor 60-75% av de ansatte i utgangspunktet skal rekrutteres fra 4 høyskolegrupper. En forståelse av at nivået på en ansatts kompetanse i miljøarbeid og -terapi ikke skal berøre arbeidserfaring og andre utdanninger, men kun måles i antall år med noen få utvalgte høyskoleutdanninger, ser vi som faglig uforsvarlig. Fagforbundet støtter ikke uten videre en utskifting av personell alene ut fra en målsetting om en høyere andel med høgskoleutdanning. Det må en helhetlig vurdering av kompetansebeholdning og -behov til.

I kvalitetsforskriften er det kun er spesifikke krav til leders og stedfortreders sosialfaglige utdannelse. Forskriften understreker også behovet for bredde blant de ansatte. Fagforbundet tolker dette til å bety både variasjon i etnisk bakgrunn, utdannelse, interesser og praktiske ferdigheter (eksempelvis friluftsliv, mekanikk, matlaging, helsefag og pedagogikk). Vi vil altså igjen minne om betydningen av gode og ulike rollemodeller, med bredde og variasjon i yrkesbakgrunn og personlighet blant de ansatte på barnevernsinstitusjon.

Fagforbundet stiller seg også spørrende til formålet med en opptelling av ”Antall miljøarbeidere uten godkjent utdanning til stede i miljøet”, og mener det vil være langt mer interessant å skrive ned hva slags formal- og realkompetanse de ansatte har, og eventuelt trenger (jmf punkt lenger nede om kompetanseplaner).

Fagforbundet etterlyser økt fokus på institusjonens ansvar for å trekke til seg kompetanse, bruke eksternt fagpersonell og ikke forsøke å imøtekomme alle barnas behov for behandling i institusjonene. I tillegg til kravet om variasjon i de ansattes bakgrunn, er dette et viktig punkt som bør komme klarere fram både i institusjonsplanen og i veiledningen.

Fagforbundet etterlyser brevene det henvises til i malen for institusjonsplan s 9. Siden institusjonsplanen er sendt til instanser utenfor Bufdirs eget system, ville det være fint om brevene lå som vedlegg. Fagforbundet ber om å få tilsendt brevene det refereres til.

Kommentarer til veiledningen til utfylling av institusjonsplanen:

Under kapittel 2 ”Målgruppe, målsetning og metodikk” virker BLD og Bufdirs signaler i forhold til flere målgrupper på institusjonen å stå i motsetning til hverandre. Fagforbundet har tidligere spilt inn til Bufdir at det vil være vanskelig å skille f. eks høy og lav risiko for videre problemutvikling, og at mange barn som har vært utsatt for alvorlig og varig omsorgssvikt kan ha misbrukt rusmidler. Selv om barna kan skilles gjennom inntaksparagrafer, vedtak og dokumentasjon før inntak på institusjonen, vil disse skillelinjene kunne bli mer uklare under barnas opphold på institusjonen. Fagforbundet mener institusjonsplanen bør ta høyde for dette, og vise til hvilen beredskap de har for å ivareta barna, ved eventuell atferdsendring. Dette gjelder både med hensyn til positiv og negativ utvikling. Eksempel: Hvis en ungdom plassert på en ”tung” paragraf trives godt på en institusjon og dette fører til en positiv atferdsutvikling, vil han/hun da måtte flytte?

I Kapittel 5 ”Bemanning og de ansattes kompetanse”, synes Fagforbundet listen med konkretisering av områder for opplæring er svært god. Direktoratet har tatt for seg mange viktige områder, og behandler både opplæring og kompetanseutvikling på en grundig måte.

Fagforbundet mener det bør lages en egen kompetanseplan for hver institusjon, og at dette vil bidra til direktoratets mål om å gjøre planen mer kvalitetsutviklende og konkret. Kompetanseplanen kan gjerne inngå som en egen del i stillingsplanen. Kompetanseplanene skal inneholde en grundig beskrivelse av hvert enkelt ansatts kompetanse. Her må både formal- og realkompetanse, og all arbeidserfaring tas med. I tillegg bør en fokusere på hver enkelts interesser og muligheter for videreutvikling. Disse kompetanseplanene må ligge til grunnlag for en GAP- analyse av hva slags tiltak som må til for å skaffe til veie ønsket kompetanse, ut fra dagens situasjon. Ved å behandle alle ansatte som en ressurs, vil en slik kompetanseplan gjøre det lettere å finne muligheter for å videreutvikle de ansatte, gjerne gjennom en langvarig og målrettet innsats.. Bufetat har en betydelig gruppe fast ansatte miljøarbeidere, uten sosialfaglig høyskoleutdanning, Et målrettet og langsiktig arbeid for kompetanseheving i denne gruppen vil være et viktig tiltak for stabilitet, trivsel og ikke minst kvalitet på barnevernsinstitusjonene.

FAGFORBUNDET