Redd Barna: - Gi barn rett på hjelp

- Barnevernloven må bli en rettighetslov, barna skal bli hørt og få reell innflytelse i saker som angår dem.

21.05.2013 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 08.04.2021

Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet har foreslått flere viktige endringer i barnevernloven, men Redd Barna mener de kunne vært langt modigere på vegne av barna:

- Redd Barna er veldig skuffet over at departementet nok en gang utsetter spørsmålet om barnevernloven skal være en rettighetslov. Det er uforståelig for Redd Barna at de ikke har lyttet til tre utvalg, FNs barnekomité, Barneombudet og en hel rekke høringsinstanser, inkludert Redd Barna, som alle anbefaler å gjøre barnevernloven til en rettighetslov. Om departementet virkelig ønsker at alle barn skal få den hjelpen de trenger, så er ikke det mulig så lenge foreldre kan motsette seg i å la barnet få hjelp. Da vil barn kunne leve i uholdbare situasjoner og faktisk ikke få den hjelpen de trenger og har rett på, sier Janne Raanes, leder for Norgesprogrammet i Redd Barna.

Les saken på Redd Barnas nettsider