Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF)

Organisasjonen for barnevernsforeldre (OBF) er en interesse- og støtteorganisasjon for foreldre som har barna sine plassert av barnevernet. Formålet er å samle, støtte og være et talerør for foreldre som har eller har hatt barna sine plassert av barnevernet, eller er i ferd med å få det. OBF skal arbeide for å heve kvaliteten på barnevernet i Norge.

03.02.2014 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 03.02.2014

Organisasjonen skal arbeide aktivt for å;

• bidra så barn i barnevernet får det bedre
  • forbedre barnevernsforeldres rettigheter og tilbud
  • bedre forståelse for at det i enhver plassering etableres godt samarbeid mellom foreldre, fosterforeldre og barneverntjenesten
  • skape positive holdninger i barnevernet og samfunnet om barnevernsbarn og barnevernsforeldre

I tillegg skal OBF:

• samarbeide med andre organisasjoner med tilsvarende målsettinger
  • være samlingspunkt og nettverk for barnevernsforeldre

Bakgrunnen for etableringen av denne organisasjonen var at foreldre i flere ulike fora hadde gitt utrykk for at de ønsket en egen organisasjon for foreldre som har barna sine plassert i barnevernet og som skulle jobbe for et bedre barnevern. En tilsvarende organisasjon finnes i Danmark, ForældreLANDSforeningen, (www.fbu.dk). I desember 2011 møttes en gruppe foreldre og noen støttespillere for å diskutere etableringen av denne type organisasjon. Støttespillere har vært Tor Slettebø, Diakonhjemmet Høgskole, Elisabeth Haugseth fra Foreldrestøtten, Bymisjonen i Oslo, Marit Sanner, Forandringsfabrikken og Hege Sundt, tidligere generalsekretær i Norsk Fosterhjemsforening.

Styret, som består av foreldre til barn i barnevernet, er representert fra alle landsdeler med unntak av Midt-Norge. Den 10. februar er vi invitert til Statsråden i BLD for å gi innspill til departementets arbeid med foreldrestøttende tiltak. Videre vil vi søke Bufdir om driftstilskudd for 2014. Gjennom Mental Helse og Stiftelsen Helse og rehabilitering har vi få noe økonomisk tilskudd til å etablere en rådgivningstjeneste og arrangere to kurs for foreldre som har barn plassert av barnevernet om brukermedvirkning og samvær. Her håper vi at den kommunale barneverntjenesten kan gi økonomisk støtte til den enkelte deltaker til reise- og oppholdsutgifter. Dette som en del av deres ansvar for oppfølging av foreldre, jf. § 4-16.

Vi håper at vi fremover vil bli sett på som en aktivt brukerorganisasjon som vil bli invitert inn i relevante arbeids- og referansegrupper.

Vil du bli medlem?

Som medlem kan du delta i samlinger og kurs med andre foreldre i samme situasjon, få råd og støtte, samt være med å påvirke for et bedre barnevern. Medlemskap kan tegnes av foreldre som har, har hatt, eller er i ferd med å få barna sine plassert avbarnevernet og som tilslutter seg organisasjonens formålsparagraf. Støttemedlemskap kan tegnes av andre, både enkeltpersoner og organisasjoner/bedrifter.

Medlemskontingent kr 200,- pr. år. For støttemedlemmer: kr 300/500,- pr. år.

Innmelding: send en e-post til post@barnevernsforeldrene.no.