Lover mer og bedre psykisk helsehjelp

Barneministeren Solveig Horne får med seg helseministeren og lover mer og bedre psykisk helsehjelp til barn og unge på barnevernsinstitusjon.

26.03.2015 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 26.03.2015

Tre av fire barn og unge i barnevernsinstitusjoner har en psykisk lidelse, viser en ny studie, som også viser at mange av disse barna og ungdommene ikke får god nok hjelp for sine psykiske helseproblemer.

‒ Funnene i studien er alvorlige og viser behovet for godt samarbeid mellom barnevern og helse. Vi trenger et tilgjengelig og helhetlig tilbud som kombinerer omsorg og behandling på en god måte. Jeg og helseministeren har nå satt i gang flere tiltak som skal sikre at barn i barnevernet skal få både mer og bedre psykisk helsehjelp, sier barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne ifølge nettsiden regjeringen.no.

‒ Allerede før 1. mai skal Bufdir og Helsedirektoratet gi en status på hvordan vi kan etablere bedre struktur og rutiner som sikrer at barn i barnevernsinstitusjoner får nødvendig utredning og behandling. I tillegg skal Bufetats regioner og de regionale helseforetakene inngå et nærmere samarbeid, sier Horne.