Faggruppa og organisering av barnvernstjenestene.

norge

Hvordan barnevernstjenestene organiseres nå og i framtida er avgjørende for oppveksten til mange barn.

22.04.2015 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 22.04.2015

Fagforbundets faggruppe for barnevern jobber med hvordan barnevernstjenestene i kommunene bør organiseres for å sikre barn som trenger barnevern best mulig hjelp. Dette arbeidet skjer i samarbeid med FO.

Viktige temaer i dette arbeidet er bemanningsnormer og ledelse.

Ansvar for barn

Når en barnvernstjeneste jobber med et barn har de etter loven en del av et juridisk ansvar for dette. Barn som trenger barnevern kan bli helt avhenige av at barnvernskuratoren har ansvar fo et forsvalig antall barn. Dette er ikke tilfelle i alle barnvernstjenester i dag. Kostratall viser at snittet er 16,5 barn pr. barnvernskurator. Det er ikke uvanlig at barnvernskuratorer har ansvar for over 20 barn. Fagforbundet og FO mener at antall barn pr. barnvernskurator bør være mellom 10 til 15.

Ledelse

Hvordan en ledelse i barnvernstjenesten er organisert og styrer sine ansatte for å komme fram til det beste for barnet er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. En kompetent ledelese som samarbeider med de ansatte for å løse de vanskelige oppgavene barnvernsarbeid inneholder er avgjørende for å hindre at barnvernskuratorer forlater yrket. En undersøkelse gjort i 2012 viste at barnvernstjenestene hadde en turnover på 32% i året. Det eneste arbeidstedet som slo dem var barnvernsinstitusjoner med 35%.

Arbeidsmiljø

Fagforbundet kjemper hver dag for at arbeidsmiljøene i Norge skal være best mulig for at ansatte skal kunne gjøre en best mulig jobb. Det partsamensatte arbeidslivet lever ikke alltid godt i barnvernstjenestene. Faggruppas arbeid ledelse og bemanningsnormer håper vi skal styrke dette samarbeidet.

Barnevernsansatte er gull verdt. Fagbladet

Barnevern med dårlig arbeidsmiljø. NRK