Skole og barnevern forventer for lite av barnevernsbarn

Lærere og barnevernsansatte har lavere forventninger til barn i barnevernet enn til andre barn, ifølge en ny undersøkelse.

25.04.2015 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 25.04.2015

Kartleggingen er et av flere delprosjekter for å styrke skole- og utdanningssituasjonen til barn i barnevernet, det skriver Regjeringen på sine nettsider. Bakgrunnen er at bare fire av ti barnevernsbarn som begynner videregående opplæring, fullfører.

– Vi vet at skole er svært viktig for et godt barneliv og for å mestre livet som voksen, sier barneminister Solveig Horne. – Regjeringen bevilget derfor ti millioner kroner i fjor for å gi barnevernsbarn bedre tilpasset utdanning, og satsingen blir videreført i år. Men denne kartleggingen viser at dette handler om mer enn penger – holdninger er vel så viktig.

Kartleggingen viser at det er bred enighet på tvers av sektorene om at de forventningene lærere, foreldre og andre omsorgsarbeidere har til barnas skolearbeid har innvirkning på skoleresultatene. Likevel svarer nesten halvparten av ansatte i barnevernet og 20 prosent av lærerne at de har lavere forventninger til disse barna.

– Dette understreker behovet for holdningsendringer og bevisstgjøring – og kanskje særlig blant ansatte i barnevernet, sier Horne. – Når barnevernet har omsorgen for et barn, har de foreldreansvaret for dette barnet. Vi skal ikke ha lavere ambisjoner på disse barnas vegne, enn vi har overfor egne barn.