Splid og strid blant barnevernspedagoger

Jan Storø, barnevernspedagog og 1. lektor i faget ved Høgskolen i Oslo og Akershus, står i spissen for en gruppe barnevernspedagoger som søker seg ut av LO, skriver Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

06.05.2015 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 06.05.2015

– Dette er trist. Jeg skulle gjerne blitt værende i LO. Men vi trenger en utdanning som er spesielt rettet mot barn og ungdom. Ikke for å fremme vår egen yrkesgruppe, men for barnevernfeltets beste, sier Storø til ANB.

Fellesorganisasjonen (FO) ønsker å slå sammen profesjonene i barnevernet. Utbryterne, med Storø i spissen,  ønsker å bevare barnevernpedagogens profesjon og utdanning.

Storø sier til ANB at det er plass til både barnevernspedagoger og sosionomer i barnevernets arbeid.

Storø sitter i interimstyret til "Barnevernspedagogenes profesjonsnettverk" som samlet rundt 50 medlemmer på et møte i slutten av april. YS-forbundene Parat og Delta er aktuelle, men det er også Akademikerforbundet, ifølge Storø.

Forbundsleder i FO, Mimmi Kvisvik, sier til ANB at FO følger med på utviklingen og at FO organiserer til sammen 27.000 medlemmer. FO opplyser at cirka 100 medlemmer har meldt seg ut av forbundet. 55 prosent av landets barnevernspedagoger er organisert i FO.

Også LO-forbundene Fagforbundet og NTL organiserer barnevernspedagoger.