Barnets beste?

Er Fagforbundet en arena for barnvernspedagoger?

09.05.2015 av Kjell Arne Lie
Sist oppdatert: 11.05.2015

Et komplisert arbeid

Barnevernsarbeidet er et arbeid til barnets beste. Dette arbeidet er komplekst. For å kunne ta gode avgjørelser for barn må mange forhold belyses og mange hensyn tas. For å sikre disse godt barnvernsfaglig arbeid er det viktig med ryddighet. denne ryddigheten er det barnvernsarbeideren som må besørge, enten man er barnvernspeagog, sosionom eller har annen relevant utdanning.

Gode arbeidsmiljøer

Ryddighet i arbeidsforhold er et grunnlag for gode arbeidsmiljøer. Som barnvernspedagog er jeg helt avhengig av denne ryddigheten for å kunne gjøre et godt arbeid for barn. Som medlem av Fagforbundet får jeg den tryggheten jeg trenger for å ta nødvendige diskusjoner med ledere for å være med å sikre barnets beste.

Barnevernsfaglige behov

Det som er viktig for meg er at fagforeningen jeg er med i har forståelse for de utfordringer arbeidet gir meg. Gjennom faggruppa for barnvern opplever jeg at Fagforbundet hele tiden jobber for å forstå hva som er viktig for en barnevernspedagog. En så stor/sterk fagforening har en mulighet til å gjøre noe med de faglige spørsmålene som det hele tiden må jobbes med, for å handle til barnets beste.

Vurderinger

En barnvernspedagog kan bli god på å gjøre vurderinger. For meg har vurderingen som førte til at jeg ble medlem av Fagforbundet ført til at jeg kan bruke mitt engasjement både faglig og politisk. Det styrker min handlekraft i møte med barnet.

Velkommen til Fagforbundet

For de som jobber i norsk barnevern og trenger en flokk som kan være med på å gi trygghet i arbeidslivet og faget, er min anbefaling flokken Fagforbundet.