Ladestasjon for fosterforeldre

Fagforbundets fosterforeldre samlet seg i pinsen for å sette lys på viktige utfordringer.

24.05.2015 av Kjell Arne Lie
Sist oppdatert: 24.05.2015

En viktig samfunnsoppgave

Fosterforeldre utfører en meget viktig samfunnsoppgave ved å ta vare på barn som trenger omsorg de ikke kan få der de kommer fra. Fagforbundet ser dette og organiserer fosterforeldre. Jobben fosterforeldre gjør blir ikkebehandlet av myndighetene på den måten lovverket sier at fosterforeldre skal behandles.

Fagforbundet og fossterhjemmenes arbeidsituasjon.

I pinsen samlet fosterforeldre organisert i Fagforbundet seg for å lade og lades. Gjennom intense dager fortalte fosterforeldre hva de vil at faggruppa for barnevern skal fokusere på i den videre joibbingen for å skaffe fosterforleldre bedre arbeidsvilkår. SHS leder var der og lyttet til fosterforeldrene og veiledet på muligheter for videre arbeid.

Faglig påfyll og aktivitet for barna

Helga inneholdt også temaer knyttet til psykologisk utvikling, veiledning, juss og barnvernsfaglige spørsmål. Barna som var med jobbet med å lage en forestilling for de voksne som inneholdt sirkusaktivitet, sang og dans. Utover dette var det gårdsbesøk, badebasseng, leker, Onkel Tuca konsert, med mer.

Arbeidet framover

Det var viktig for Fagfobundets faggruppe barnevern å møte fosterforeldre på denne måten for å få realistike innspill til hva som er viktig å jobbe med framover. Kontraktskriving og veiledning for fosterforeldre er to viktige områder faggruppa skal dykke ned i.

Oppfølging av fosterhjem ikke godt nok.