Pensjonsfloken midlertidig løst i kultursektoren

- Å lande en avtale i årets lønnsoppgjør var helt nødvendig. Vi kan ikke ha en uavklart situasjon i kultursektoren i to år til. Det ville vært uholdbart. Resultatet er det beste vi kunne oppnå mot en arbeidsgiver i vranglås, sier forhandlingsleder Eivind Gran. Her sammen med Spekters direktør Anne Kari Bratten. (Foto: LO Stat)

– Vi har fått viktige gjennomslag på kjønnsnøytrale og livsvarige pensjoner. Vi har sikret en svært god midlertidig pensjon for ansatte i kultursektoren. Det gjør at vi velger forhandlingsløsning framfor brudd, mekling og en eventuell streik, sier Eivind Gran, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

15.04.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.04.2016

Ansattes organisasjoner har sikret enighet om viktige kvaliteter fra hybriden, selv om vi har inngått avtale om innskuddspensjon. Vi har fått med Spekter på å jobbe for en felles, livsvarig ordning som likestiller kvinner og menn.

– Vi fått gjennomslag for at ordningen er midlertidig, med reelle forhandlinger i 2018. I mellomtiden skal pensjoner utredes både i offentlig og privat sektor, sier Eivind Gran.

Ansattes organisasjoner har forhandlet pensjon siden april 2015.
– Å lande en avtale i årets lønnsoppgjør var helt nødvendig. Vi kan ikke ha en uavklart situasjon i kultursektoren i to år til. Det ville vært uholdbart. Resultatet er det beste vi kunne oppnå mot en arbeidsgiver i vranglås, forteller Gran.

Dette er hovedpunktene i avtalen:

• Beste innskudd (7%).
  • Ansatt innskudd på 1,5 %.
  • Mål at varig pensjonsordning for området skal være felles, kjønnsnøytral og livsvarig.
  • Full økonomisk kompensasjon, med individuell behandling av hver ansatt.
  • Ny kompensasjonsberegning ved overgang til varig ordning.
  • Sikring av alle over 60 år med driftspensjon, med nivå tilsvarende dagens ordning.
  • Omfatter alle ansatte, også midlertidige og frilansere i små stillinger.
  • Maksimal uføredekning.
  • Livsvarig etterlattepensjon til ektefelle/samboer.
  • Pensjon til gjenlevende barn fram til 21 år.
  • Kompensasjon til ansatte med mindre enn tre år i dagens pensjonsordning.
  • Pensjonsavtalen i kultursektoren er tariffestet med full forhandlingsrett.
  • Midlertidig innskuddspensjon skal reforhandles i lønnsoppgjøret i 2018.
  • Ny midlertidig pensjonsordning innføres fra 1. juli 2016.
  • Lønnsoppgjøret fra 2015 utbetales, med etterbetaling fra 1. april i fjor.

Økonomisk knipe.

Flere virksomheter i kultursektoren har tunge dager. Ansatte har tilbudt å diskutere pensjoner av en eneste grunn. At kultursektoren har stramme budsjetter. Så stramme, at dagen pensjoner kan ramme innbyggernes kulturtilbud.

– Vi har fra dag en tilbudt oss å være med på et spleiselag. Vårt hovedargument for å tilby endring i pensjonene er en felles dugnad for å bedre kulturinstitusjonenes økonomi, i en situasjon hvor politikerne ikke vil ta dette ansvaret, poengterer Eivind Gran.

Ansattes organisasjoner sier ja til midlertidig innskuddspensjon, for å sikre kulturlivet en levedyktig framtid. Et kulturliv hvor tilbudet og opplevelsene står i sentrum.

– Vi har gjort det politikerne har bedt oss om, nemlig å løse pensjonsfloka de nærmeste to åra. Nå er det opp til politikerne å sørge for at institusjonene har god nok økonomi, understreker Eivind Gran.

Stolte og sterke

Ansatte i kultursektoren er stolte og sterke, og vi var beredt til å kjempe for hybriden. Men da vi fikk på plass løfter fra Spekter om viktige elementer fra hybridpensjonen, valgte vi å gå for denne løsningen.

– Vi mener det beste nå er å sikre ansatte en god innskuddspensjon i to år, i påvente av utredningene i offentlig og privat sektor, forklarer Eivind Gran.

Arbeidsgiverne har lagt et enormt press på at alle ytelsesordninger skal over på innskudd. Det er kjenningsmelodien i hele Spekter-området.

– Flertallet av avtalene i Spekter har i dag ytelsespensjoner tilsvarende den i kultursektoren. Store foretak som NRK, Posten og andre har gått over på innskudd. Ingen har gått foran med hybriden. Kultursektoren ble for liten til å føre an denne kampen alene nå, sier Eivind Gran.

Det betyr at lønnsoppgjøret for 2015 er i havn. Nå starter B-delsforhandlinger ute på virksomhetene i kultursektoren for 2016. Frist for å be om bistand er 26. april klokken 15.00. Frist for enighet er 3. mai klokken 15.00. Deretter skal det holdes avsluttende sentrale forhandlinger.Lønnsoppgjøret, inkludert pensjonsavtalen, skal til uravstemning blant medlemmene.

Om Spekter-forhandlingene

A-delen gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del). I B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling. I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde kalt A2.

Spekter er delt inn i 10 områder, og noen av dem har flere overenskomster. Slik er inndelingen:

1. Orkestre og teatre
  2. Norges Bank