Lønnsforhandlinger for ansatte i private barnehager

Skal kjempe for pensjonen i PBL-barnehagene: Forhandlingsleder Mette Henriksen Aas. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Onsdag 25. mai skal Fagforbundet sammen med Utdanningsforbundet og Delta prøve å komme til enighet med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) om årets tariffoppgjør.

25.05.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 25.05.2016

Saken er oppdatert 25.mai 13:25.

Det skal forhandles om ny hoved- og hovedtariffavtale for 1760 barnehager med om lag 25 000 ansatte.

Pensjon blir et sentralt tema

Partene har satt av 8. og 9. juni til å fortsette forhandlingene dersom partene ikke kommer til enighet onsdag 25. mai. Forhandlingsleder og medlem av politisk ledelse i Fagforbundet, Mette Henriksen Aas, har store forventninger til at partene blir enige.

– Forventningene mine er at vi kommer fram til en forhandlingsløsning.Vi forhandler om store viktige temaer, som for eksempel pensjon. Det er vi som parter som kan finne de gode løsningene. Hovedkravet vårt er at en eventuell ny pensjonsordning skal være like bra som den medlemmene har i dag, sier Henriksen Aas.

Økonomiske krav

I PBLs tariffområde samordner Fagforbundet økonomiske krav med Utdanningsforbundet og Delta. Det legges til grunn den samme rammen som gjelder for industri og i offentlig sektor. Rammen er i år på 2,44 prosent.

– I tillegg fremmer vi krav om en lønnsutvikling som følger KS-oppgjøret og andre sammenlignbare områder, sier Henriksen Aas.

Krav og tilbud

Kravdokument fra Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta (Dok 1)

Tilbud fra PBL (Dok 1)

Følg årets PBL-forhandlinger i våre kanaler: Facebook, Twitter og på fagforbundet.no

Felles mål om ny pensjon i barnehagene

Her kommer siste nytt fra PBL-forhandlingene etterhvert som forhandlingene er i gang.