Forhandlingene i private barnehager fortsetter 8. og 9. juni

Fra venstre: Arild Olsen (PBL), Mette Henriksen Aas (leder i Fagforbundet Seksjon kirke, kultur og oppvekst), Trond Ellefsen (Delta) og Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet). Bildet er fra et tidligere møte mellom partene. (Foto: PBL)

Som tidligere avtalt fortsetter forhandlingene for ansatte i private barnehager (PBL) 8. og 9. juni fra klokken 10.00.

08.06.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 08.06.2016

Oppdatert: Partene gikk hver til sitt ved 18.30-tiden onsdag kveld, med avtale om å gjenoppta forhandlingene klokken 09.00 torsdag 9. juni.

Det er Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta som forhandler med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) om årets tariffoppgjør. Det forhandles om ny hoved- og hovedtariffavtale for 1760 barnehager med om lag 25 000 ansatte.

Les også: Lønnsforhandlingene for ansatte i private barnehager er i gang

Pensjon et sentralt tema

Partene satt sammen i forhandlinger hele onsdag 25. mai og avsluttet samme dag klokken 19.45, uten å ha kommet til enighet.

– Forventningene mine er at vi kommer fram til en forhandlingsløsning. Vi forhandler om store viktige temaer, som for eksempel pensjon. Det er vi som parter som kan finne de gode løsningene. Hovedkravet vårt er at en eventuell ny pensjonsordning skal være like bra som den medlemmene har i dag, sa forhandlingsleder Mette Henriksen Aas i forkant av forhandlingene.

Krav og tilbud

Kravdokument fra Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta (Dok 1)

Tilbud fra PBL (Dok 1)