Status i PBL-forhandlingene

Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet), Mette Henriksen Aas (Fagforbundet) og Trond Ellefsen (Delta) leder forhandlingene fra fagforeningene . (Foto: Utdanningsforbundet)

Partene i PBL-oppgjøret er foreløpig enige om tekstuelle endringer i tariffavtalen og det økonomiske i oppgjøret. Det er ikke enighet om pensjon, og det forhandles fortsatt om en løsning her.

09.06.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 09.06.2016

Det partene så langt er enige om gjelder først dersom partene kommer til enighet om hele tariffoppgjøret. Forhandlingene fortsetter torsdag 9. juni.

Det er status i forhandlingene når klokken er 12.00 torsdag formiddag.

Fortsatt uavklart om pensjon

- Vi forhandler på vegne av mange av Fagforbundets medlemmer om viktige tariffspørsmål, som for eksempel pensjon. Vi har så langt kommet til enighet om økonomien og noen enkelte endringer i hovedtariffavtalen, men det gjenstår fortsatt en del på pensjon. Vårt krav er at en eventuell ny pensjonsordning skal være like bra som den vi har i dag. Det er dette vi skal forhandle om i dag, sier forhandlingsleder Mette Henriksen Aas.

Les også: Lønnsforhandlinger for ansatte i private barnehager

Det er Fagforbundet, Utdanningsforbundet og Delta som forhandler med Private Barnehagers Landsforbund (PBL) om årets tariffoppgjør. Det forhandles om ny hoved- og hovedtariffavtale for 1760 barnehager med om lag 25 000 ansatte.