Godt resultat for ansatte i kinoene

Fagforbundet og Virke kom til enighet i årets tariffoppgjør for ansatte i kinoene. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Fagforbundet og Virke kom til enighet i tariffoppgjøret for ansatte i kinoene.

22.06.2016 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 23.06.2016

Etter en dag med forhandlinger kom Fagforbundet og arbeidsgiverorganisasjonen Virke til enighet onsdags ettermiddag.

Last ned: Tariffplakat til å henge på arbeidsplassen

Forhandlingsleder for Fagforbundet, Roger Heimli, sier han er fornøyd med resultatet.

– Vi er fornøyd med at vi har fått gjennomslag for et betydelig generelt tillegg og heving av minstelønnssatsene som sikrer alle våre medlemmer en god lønnsutvikling, sier Roger Heimli.

Partene har i tillegg avtalt å gjennomføre en fellesskolering i lokale forhandlinger i forkant av de lokale forhandlingene som starter til høsten.

– Det vil være et nyttig redskap for å styrke våre tillitsvalgte i å forhandle fram et godt resultat for de ansatte i kinoene, sier Heimli.

Resultat:

Det gis et generelt tillegg på kr. 2,- pr. time av den enkeltes grunnlønn pr 31.3.2016. (2,11 pr. time for de som jobber 35,5 timers uke.) Tillegget skal gis virkning fra 1.4.2016.

Minstelønnssatsene i overenskomstens § 9.2 økes tilsvarende.

Uravstemning

Resultatet blir sendt ut på uravstemning etter sommerferien.

Lokale forhandlinger

De lokale forhandlingene skal være sluttført innen 1. november 2016, med virkning fra 1.4.2016.

Felles opplæring

Det gjennomføres en felles opplæring for de lokale parter om hvordan lokale forhandlinger bør gjennomføres. Fellesopplæringen skal ta utgangspunkt i overenskomstens forhandlingsbestemmelser og skal finne sted i begynnelsen av høsten.  Opplæringen utarbeides av partene i fellesskap og skal blant annet ta for seg følgende:

• Hvilken dokumentasjon som skal ligge til grunn for forhandlingene
  • Hvordan bedriftens regnskap skal presenteres
  • Forståelse av de fire kriterier
  • Gjennomføring av forhandlinger – alminnelig forhandlingsskikk
  • Krav til protokollen